PROWADZĄCY ZAJĘCIA: Anna Tomanek (terapia pedagogiczna), Olga Pietraszczyk (oligofrenopedagog), Dorota Pustelnik (terapeuta SI) , Sylwia Suchy-neurologopeda (zapraszam do zakładki PSYCHOLOG/LOGOPEDA)

 

 Drodzy Rodzice,

Zachęcamy do wykonywania z dzieckiem propozycji zabaw i kart pracy, które znajdują się w załącznikach (do ich realizacji nie potrzebujemy drukarki). POWODZENIA

 

 

„Mali poszukiwacze” – doskonalenie percepcji wzrokowej, usprawnienie małej motoryki i koordynacji wzrokowo – ruchowej; rozwijanie pamięci wzrokowej;

  1. Poszukiwacze ukrytych przedmiotów w woreczku, np. gimnastycznym; Zadaniem dziecka jest odnaleźć ukryte przedmioty w woreczku. Rodzic modeluje jakie przedmioty ma odnaleźć dziecko; ( ćwiczenia zmysłu dotyku);
  2. „Kolorowe nakrętki” – rodzic przygotowuje kolorowe nakrętki i układa je przed dzieckiem w dowolnej sekwencji kolorów, zaczynając od najłatwiejszego ułożenia: 3 sekwencje kolorów, 4 sekwencje oraz 5 sekwencji kolorów. Zadaniem dziecka jest zapamiętać kolory i ułożyć te sekwencje z pamięci za pomocą kolorowych nakrętek.
  3. „Inny?” – w tej zabawie rodzic prosi dziecko, aby uważnie popatrzyło na niego. Następnie dziecko odwraca się, a rodzic zmienia coś w swoim wyglądzie, np. zdejmuje okulary/ zakłada je; zakłada inną skarpetkę, przykleja sobie coś do ubrania itp. Dziecko na sygnał otwiera oczy i mówi, co się zmieniło w wyglądzie rodzica. W tej zabawie można zamieniać się rolami;

 „Zabawy z balonikami” – ćwiczenia wspierające integrację wielozmysłową; rozwijanie zmysłów: dotyku i wzroku; ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej;

  • Spacer z balonem;
  • Skakanie jak żabka z balonikiem
  • Chodzimy z balonem pod ręką
  • Taniec z balonem

 

Zabawy z balonami: - rzuty; chwyty; przenoszenie na różnych częściach ciała

 „Znajdź balony z taką samą zawartością” – zabawa dotykowa;

Prowadzący wsypuje do nadmuchanych balonów fasolę, ryż, groch itp. Dziecko próbuje za pomocą dotyku znaleźć i połączyć w pary balony z taką samą zawartością.

 

 

„Linoskoczek” – ćwiczenia równowagi statycznej i dynamicznej, ćwiczenia planowania motorycznego oraz przekraczania linii środkowej ciała;

Do ćwiczeń potrzebna jest lina, którą należy rozłożyć wzdłuż pokoju;

- dziecko przechodzi po linie jak linoskoczek, starając się nie tracić równowagi i nie dotykając stopami podłogi, czyli krokiem „ stopa za stopą”, tak, żeby pięta jednej stopy nie dotykała palców drugiej ( dorosły demonstruje dziecku ćwiczenie). Można nazwać to chodzeniem „Tip – topami”;

- układamy dowolny wzór z liny na podłodze: może się ona zawijać jak wąż, może robić pętelki; po ułożeniu ponownie zachęcamy dziecko do przechodzenia „stopa za stopą” po linie.

- rozkładamy zabawki po obu stronach skakanki położonej przez dziecko na podłodze; prosimy dziecko, żeby ponownie przeszło „stopa za stopą” po skakance i zbierało naprzemiennie zabawki: raz lewą, a raz prawą ręką (lewa ręka zbiera zabawki po prawej stronie skakanki, a prawa po lewej jej stronie); Dziecko, aby podnieść przedmiot musi się zatrzymać i kucnąć na skakance. Powinno przy tym nie dotykać podłogi i nie spadać ze skakanki.

- trudniejszym wariantem będzie położenie obrazków po obu stronach skakanki. Dziecko może je zbierać naprzemiennie, przekraczając linię środkową ciała (czyli lewa ręka zbiera obrazki po prawej stronie skakanki, a prawa po lewej) lub słucha poleceń osoby współćwiczącej, np. prawą ręką podnieść obrazek na literę a…… lub lewą ręką podnieść obrazek, na którym są dwa przedmioty itp.

 

 

Ćwiczenia z wykorzystaniem skakanek, woreczków z ryżem, obręczy i ringo:

  • żabie skoki z obręczy do obręczy;
  • spacer z woreczkiem na głowie;
  • rzut woreczkiem do celu;
  • gra w niby-bulle woreczkami: do zabawy wykorzystujemy jeden woreczek np. zaznaczony markerem i 4 woreczki dla zawodnika. Rodzic rzuca przed siebie pierwszy woreczek – znacznik. Zostawia go tam, gdzie upadł. Zadaniem dziecka jest próbować trafić jak najbliżej worka-znacznika.
  • “Spacer po wąskiej ścieżce”: ustawiając stopę za stopą spacerujemy wzdłuż skakanki, próbując nie spaść na ziemię;
  • wyścigi w zbieraniu woreczków: rodzic przygotowuje obręcz i 4 woreczki (ewentualnie duże kule z bibuły). Woreczki zostają rozrzucone po dywanie. Na hasło rodzica dziecko zbiera woreczki stopami i odnosi do obręczy;
  • podawanie ringo: w leżeniu na brzuchu w parach, jedna osoba z pary podaje do drugiej;
  • złap obręcz: dziecko w parze z rodzicem rzuca małą obręczą lub ringo do celu, próbując wycelować kołem na kij, trzymany przez domownika.

 

Proste zabawy ruchowe i zręcznościowe:

  • Spadająca wieża: dziecko buduje niewysoką wieżę z drewnianych klocków, otrzymuje woreczek  - rzuca w wieżę – jeśli trafi, zadaniem drugiej osoby ( domownika) jest odbudować wieżę;
  • “Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja” – osoba prowadząca po wypowiedzeniu tego hasła prezentuje ćwiczenie dla dziecka wg. własnego pomysłu;

 

 

„Tańczące obrazy” – zabawy integrujące bodźce akustyczne z ruchem; wprawiające używalność jednocześnie obu rąk; kształtujące koncentrację uwagi; ćwiczące rozmachy;

 

.Kładziemy na podłodze arkusz papieru i 4 kredki świecowe w różnych kolorach. Dziecko kładzie się na brzuchu przed arkuszem papieru. Rodzic podchodzi do dziecka i rysuje mały krzyżyk na środku papieru. Gdy zacznie grać muzyka, dziecko rysuje wielkie koła wokół krzyżyka na środku (ok. 1-2 min.)

„Rysowanie kół w przeciwnym kierunku” -włączamy 4 fragmenty muzyki ( nagranie muzyki instrumentalnej o różnym charakterze i tempie) , każdą przez około 1 min. Przy nowym fragmencie utworu dziecko ma wybrać nowy kolor i znów rysować koła za każdym razem w innym kierunku. (Ćwiczenie można wykonać również bez podkładu muzycznego).

Odwracamy arkusz na drugą stronę. Rysujemy nowy krzyżyk pośrodku kartki oraz 2 duże koła – z prawej i lewej strony krzyżyka. Dziecko bierze do prawej i lewej ręki kredkę w wybranym przez siebie kolorze i rysuje obiema rękami wielkie koła po obu stronach krzyżyka. Rodzic instruuje dziecko, by patrzyło na krzyżyk i rysowało jednocześnie dwiema rękami wielkie koła.

Na zakończenie zaproponuj dziecku ozdobienie jego obrazu ramką dookoła kartki po jednej i drugiej stronie. Ramki mogą być pionowe, poziome, faliste, koliste. Dorosły pomaga dziecku i pozytywnym słowem wspiera go podczas prac.

 

 

Zabawy i ćwiczenia bieżne oraz berki:

  • Wyścigi na podwórku;
  • Rekordy –podajemy dziecku czas w jakim pokonało dany odcinek.; liczy się to, by uzyskać czas lepszy od poprzedniego;
  • Berek-czarodziej: jedna osoba zostaje wybrana berkiem; jeżeli zostanie ktoś złapany staje w rozkroku, natomiast inny zawodnik (domownik) musi przebiegnąć między jego nogami –wówczas osoba która została złapana może ruszać się ponownie;
  • Latające dywany: dziecko siada na ręczniczku lub małym kocu i przemieszcza się po wyznaczonej trasie używając tylko siły rąk i ślizgając się po podłodze na kocu – zabawę można przeprowadzić w formie berka;
  • Zbijak – do zabawy wykorzystujemy bardzo miękką piłkę. Rodzic zostaje zbijakiem, który próbuje złapać dziecko trafiając w niego miękką piłką.
  • Złap kropkę – w zabawie wykorzystujemy laserek dla kota lub laserowy wskaźnik – zadaniem dzieci jest złapać kropkę – punkt wyznaczony przez laser;
  • Spacer na krawędzi – dziecko ustawia się na krawędzie dywanu (chodnika) i przemierza go wokół krokiem dostawnym.

 

 "Akrobaci"- zapraszamy dziecko na środek pokoju.Rozciagamy linę i proponujemy zabawę w akrobatów. Zachęcamy, by zachowując równowagę, przeszło  po linie. Na dźwięk dowolnego instrumentu muzycznego, dziecko znajdujące się na linie, może zrobić dodatkową figurę, np. jaskółke. Kolejne przejście może być utrudnione - z woreczkiem na głowie, tak, by nie spadł, lub z woreczkiem trzymanymi w obu rękach ( mogą to być woreczki z ryżem). Na koniec proponujemy dziecku wykonanie najtrudniejszego numeru. Pokaż dziecku, jak przejść po linie nie patrząc w dół, wyczuwając linę stopami. Śmiałka nagradzamy brawami.

 

 

Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni :

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

- Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane

- Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie

- Porządki – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami, pomponików itp.

- Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stópzadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

 - Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)

- „Kółka” – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki

- Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )

- Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

 

 

"Dziwne chodzenie": 

- Kształtowanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

- Ćwiczenia równoważne

- Koordynacja wzrokowo – ruchowa

- Przekraczanie linii środkowej ciała

 

Dorosły informuje dziecko, że zabawa polega na zmianie kierunku oraz szybkości poruszania się po pokoju – zgodnie z tym, co dorosły zaproponuje. Należy uważać, aby dziecko nie dotykało ścian ani mebli.  Gdy dziecko pójdzie do tyłu, dobrze, gdy wcześniej obejrzy się za siebie.

  • Idziemy do przodu z rękami na biodrach, z rękami na plecach, z rękami na kolanach ( rodzic informuje o zmianie pozycji poprzez klaśnięcie w dłonie);
  • Łapanie rękami za palce stopy i podskakiwanie;
  • Idziemy do tyłu i trzymamy ręce wysoko w górze, kładziemy ręce na swoich barkach, na głowie;
  • Bardzo cichutko biegniemy na czubkach palców do przodu, zatrzymujemy się i idziemy w bok, rozkładamy ręce na boki;
  • Idziemy dalej w bok, krzyżując swoje dłonie na kolanach ( lewa ręka na prawe kolano i odwrotnie);
  • Teraz zatrzymujemy się i idziemy do przodu; wyprężamy się przy tym ćwiczeniu;
  • Idziemy dalej do przodu, schylamy się w dół i zmniejszamy się tak bardzo, jak tylko potrafimy;

 

 

Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, który rodzic wyklaszcze (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej,  ( pomponika, kuleczki waty itp.) dmuchając ją.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie

  • Rzucanie – rzucamy jak najdalej oburącz woreczek z ryżem , miękką piłeczkę. Następnie czołgamy się po woreczek/piłeczkę.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgamy się na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

 

 

 

ZABAWY ROZWIJAJĄCE LOGICZNE MYŚLENIE


'O czym myślę?-zagadki
Opowiadamy dziecku o jakimś przedmiocie, zwierzęciu, zjawisku atmosferycznym itp. i prosimy, by zgadło, o czym mowa. Przykładowo: mówimy "myślę o zwierzęciu, które ma cztery łapy, lubi obgryzać kości i głośno szczeka" albo "myślę o czymś, co jest zrobione z drewna, może być w różnych kolorach i jest potrzebne do rysowania". Zachęcamy do zamiany ról, czyli w kolejnej wersji Rodzic jest osobą, która odgaduje.
Można również posłużyć się stroną internetową (tutaj dodatkowo dziecko wskazuje obrazek, o którym mowa):

 

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/zagadki-7

 

'Labirynt'-szukanie drogi 

Zachęcamy do narysowania wspólnie z dzieckiem labiryntu lub stworzenia go np. z klocków albo innych dostępnych materiałów w domu. Zabawę można przeprowadzić w kilku wersjach: 1)Rodzic rysuje/tworzy labirynt dla dziecka; 2) dziecko rysuje labirynt dla Rodzica; 3)np. Mama z dzieckiem tworzą labirynt dla taty.
Dla osób, które posiadają drukarkę i chcą wykonać ćwiczenia w formie drukowanej, przesyłamy:


https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/labirynty-30

 

 

03.04.2020

Propozycje  ćwiczeń - rozciąganie mięśni klatki piersiowej:

  • "Kołyska" - dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie ułożone w kierunku nóg, chwyt za stopy i cykliczne kołysanie w przód i w tył;
  • "Kury dziobą ziarna" - dziecko klęka podpierając się dłońmi (palcami do środka); ugina ręce w łokciach i dotyka brodą do podłogi;
  • "Sięgaj jak najdalej" - dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach; piłkę trzyma w dłoniach, na kolanach i przenosi ją za głowę, jak najdalej wyprostowanymi rękami. Dodatkową motywacją może być mierzenie na odległość;
  • "Leżenie pod palmami" - dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach. Ręce zgięte w łokciach podkłada pod głowę. Łokcie przylegają do podłogi.

 W załączniku przesyłamy wam kilka propozycji na dobrą zabawę

 

 

2.04.2020

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ: 

1. Składanie pociętych obrazków
Potrzebne będą: pocztówki, zdjęcia z gazet, wydrukowana kolorowanka lub rysunek wykonany przez Rodzica/dziecko (kwiatek, słońce, domek itp. lub bardziej skomplikowane). Rodzic przecina obrazek na kilka części- ilość elementów w zależności od wieku i umiejetności dziecka. Zadaniem dziecka jest ułożonie obrazka w całość (zanim obrazek zostanie przecięty na części można wykonać zdjęcie np. telefonem). Dwa warianty:
a)dziecko korzysta ze wzoru;
b)układa obrazek z pamięci.
Na zakończenie ułożony obrazek można przykleić na białej kartce.

2. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
Rodzic rysuje na kartce strzałki skierowane w górę, w dół, w prawo, w lewo (np. po 10, rozproszone w różnych miejscach kartki) Zadaniem dziecka jest wskazywanie/wykreślanie z kartki wymienionych strzałek, np. „pokaż mi strzałkę skierowane w prawą stronę” lub trudniej: „pokaż mi dwie/trzy strzałki skierowane w dół” .

3. Układanie według wzoru
Niezbędne będą: łyżki: małe i duże oraz widelce. Rodzic układa 'wzór' z wymienionych przedmiotów np. w kolejności: dwie łyżki małe, jedna duża i widelec lub trudniej: trójkąt ułożony z widelców itp. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie układu. Dwa warianty zabawy:
a)dziecko korzysta ze wzoru
b)układa wzór z pamięci
Zachęcamy do zamiany ról-czyli dziecko układa wzór, a Rodzic musi go zapamiętać i ułożyć identyczny.

 

 

31.03.2020

TERAPIA RĘKI -ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

CELE: - rozwijanie motoryki małej , czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa ruchów precyzyjnych,

-wzmocnienie siły mięśniowej kończyn górnych,

-doskonalenie zdolności chwytu,

doskonalenie kontroli wzrokowo -ruchowej,

-skoordynowanie pracy oburącz.

Dzisiaj proponuję ćwiczenia manualne ,które można wykonać w domu wykorzystując proste przedmioty:

- gniecenie gąbki , piłeczki,

-ugniatanie papieru, papierowe kule,

-wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych i małych,

-nakładanie,nawlekanie korali na patyk lub sznurek,

-lepienie z plasteliny,

-darcie papieru np.gazety na kawałki,

-wieszanie ubranek na sznurku ,przypinanie klamerek,

-budowanie z dużych i drobnych klocków,

-zabawy paluszkowe.

Poniżej wklejam link do strony, na której znajdą państwo  wiele ciekawych pomysłów na ćwiczenia wmacniające mięśnie palców i rąk.

Wzmocnienie mięśni palców i rąk -ćwiczenia- naciśnij

Zapraszam do ćwiczeń.

Proponuję zabawę paluszkową ,która jest lubianą przez dzieci formą ćwiczeń ( dodatkowo ćwiczymy pamięć).

GĄSIENICA -ćwiczenie na ruchomość palców

 

Gąsienica mała wolno dziś dreptała.                  dziecko kładzie dłonie na stole ,zamyka je w pieści,

Zobaczyła liść i wejść na niego chciała.                        rozkłada dłonie na blacie stołu,

Gąsienica mała szybko więc dreptała                           wykonuje szybkie ruchy palców do przodu,

I do liścia jak motyl doleciała                                     rozkłada dłonie na blacie stołu.

 

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY  .