Zajęcia dla 3-4 latków
Zabawa dydaktyczna  liczenie nasion.
potrzebne: nasiona grochu, kukurydzy, fasoli,bobu

Dorosły rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona. Dziecko za pomocą paluszka dzieli je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice:wielkość, kolor, kształt. Następnie układa z nich szeregi i określa na oko, których jest więcej i sprawdza np. łącząc je w pary. Można tworzyć rytmy- powtarzające się czteroelementowe sekwencje np. groszek, fasola, bób, kukurydza itd. Można układać kwiatki, przeliczać płatki  w zakresie umiejętności dziecka.
 
Doświadczenia z nasionami
Nasiona wykorzystane w poprzedniej zabawie. Dziecko wkłada do plastikowego albo szklanego pojemnika watę, nalewa tyle wody, by była wilgotna. Odlicza cztery dowolne wybrane  nasiona i kładzie je na wilgotnej wacie. Ustawiamy pojemnik blisko okna- kącik przyrody. Przez następne dni dziecko  musi pamiętać o podlewaniu, pod nadzorem dorosłej osoby, prowadzi obserwację, dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Może dokumentować zmiany wykonując  rysunki. Nazywa za dorosłym części roślin: korzenie, łodyga , liście.
W ten sam sposób można z dzieckiem wysiać rzeżuchę na wielkanocny stół.
Zabawy muzyczne z wykorzystaniem nasion.
Wykonanie grzechotek. Do plastikowych butelek wsypujemy nasiona do każdej inne. Dziecko potrząsa butelkami i słucha, jakie dźwięki wydają poszczególne butelki.
               MIŁEJ  ZABAWY.
ZABAWY MATEMATYCZNE- Kotek i ja  cele: rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania,umiejętności liczenia,utrwalanie znajomości nazw części ciała
Rodzic mówi wierszyk- dziecko postępuje zgodnie z poleceniami: pokazuje na paluszkach albo na liczmanach przygotowanych przez rodzica np.guziki, plastikowe nakrętki itp.
KOTEK I JA
Czy ogonek kotek ma? - dziecko odpowiada
On ma jeden, nie mam ja- dziecko kładzie tyle liczmanów, albo pokazuje  tyle paluszków
Ile nosków kotek ma?- jeden on ma jeden ja
Ile uszu kotek ma?- on ma dwoje tak jak ja
Ile  oczu kotek ma?- ma ich dwoje tak jak ja
Czy miseczkę kotek ma?-on ma jedną. co mam ja? Talerzyki mam je trzy. Liczę ja liczysz ty: jeden, dwa, trzy
A czy kotek rączki ma? Takie dwie jak mam ja. Nie, bo kot ma cztery łapy, no i jeszcze jest wąsaty.
On ma wąsy- nie mam ja. Ma je dziadziuś, tata ma.
 
RODZIC PRZYGOTOWUJE KOTKA- MASKOTKĘ
pokazuje ogon- dziecko liczy ( 1)
- pokazuje nos, uszy, oczy - dzieci liczą i pokazują swoje
- pokazuje łapki ( 4 )  dzieci pokazują swoje ręce ( 2 ) pokazują swoje nogi ( 2 )
 
Zabawa ruchowa: Co robi kotek?
Rodzic gra rytm do biegu, marszu, podskoków- można wykorzystać np. garnek,przedmioty szklane albo grzechotki  zrobione z butelek.
W czasie przerwy w muzyce dziecko wykonuje polecenia: kotek pije mleczko, robi grzbiet, myje się, zwija w kłębek, śpi.
Masaż relaksacyjny: Smutny i wesoły kotek.  Cele: relaksacja,kształtowanie i rozróżnianie charakterystyki pojęć: smutny- wesoły
Rodzic robi masaż na plecach dziecka. po każdej czynności dziecko mówi czy to wesoły kotek czy smutny.
Głaskanie otwartą dłonią, stukanie palcami, lekkie szczypanie, drapanie, uderzanie piąstkami.
 
                ŻYCZYMY  FAJNEJ ZABAW