"Nie chodzi o to, jak wielki jest dom,
tylko ile jest w nim szczęścia."

Witajcie Przedszkolaki!

Na zakończenie naszego "Rodzinnego Tygodnia" zapraszamy Was do wesołych zabaw ruchowych w parach. Zaproście do nich któregoś z członków rodziny: mamę, tatę lub starsze rodzeństwo. A może babcia czy dziadek będą mieli ochotę na wspólną zabawę? Wspaniale będzie, jeżeli uda Wam się zorganizować wesołe zabawy ruchowe dla całej rodziny. W trakcie naszych dzisiejszych zajęć będziecie też mieli szansę sprawdzić swoją wiedzę na temat pokrewieństwa jakie istnieje pomiędzy członkami rodziny.

         1. "Jeśli jesteś dziś szczęśliwy" - zabawa ruchowa do piosenki.

Nasze dzisiejsze zajęcia zaczniemy od zatańczenia i zaśpiewania piosenki o szczęściu, bo przecież rodzina to bezpieczeństwo i szczęście. Tańcz i śpiewaj razem z dziećmi.

https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4&feature=emb_logo

         2. "Rodzinne powiązania" - określanie stopnia pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny.

Rodzina to wiele osób powiązanych pomiędzy sobą w różny sposób. Na przykład mama mojej mamy jest dla mnie babcią, siostra mojej mamy jest dla mnie ciocią, a tata mojego taty to dla mnie dziadek. Spróbuj teraz dokończyć następujące zdania:

- Mama i tata to moi.......................................

- Mój brat jest dla mamy i taty.......................

- Ja jestem dla mamy i taty..............................

- Dziadek i babcia to rodzice...........................

- Dla babci i dziadka jestem ...........................

- Mój tata dla mojej babci jest........................

- Moja mama dla mojego dziadka jest............

- Tata mojej mamy to mój..............................

- Mama mojej mamy to moja..........................

         3. Rodzina - do kogo należy ten przedmiot?

Przeczytaj teraz uważnie wyrazy a następnie połącz je w pary z obrazkami.

gazeta,   autko,   buda,  druty,  młotek,  mleko,  lakier,   lalka

https://wordwall.net/pl/resource/2466609/rodzina-dobierz-w-pary

         4. "Pary w naszej rodzinie".

Przedszkolaku, czy potrafisz wymienić, jakie pary występują w najbliższej rodzinie?

- Parą babci jest? 

- Parą taty jest? 

- Parą siostry jest? 

- Para cioci jest?

         5. Zabawy ruchowe w parach wg Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: pragną poczuć się dobrze i bezpiecznie we własnym ciele, czyli umieć w pełni nad nim zapanować, oraz odczuwają potrzebę nawiązywania pozytywnych relacji i kontaktu z innymi.

Zaspokojenie tych potrzeb - dobry kontakt z samym sobą i z innymi ludźmi - jest możliwy dzięki "dobremu nauczaniu ruchu". Metoda Weroniki Sherborne, wg której proponowane są poniższe ćwiczenia, jest prosta, naturalna i możliwa do zastosowania w każdych warunkach, bez konieczności używania przyrządów. Ćwiczymy w parach, boso, w niekrępujących ruch strojach, na podłodze, w niskich bezpiecznych pozycjach i bez elementów współzawodnictwa. Po intensywnym wysiłku stosujemy odpoczynek i relaks. Ze względu na swą prostotę, naturalność i możliwość stosowania jej w każdych warunkach, jest to metoda dla każdego, nie ma słabszych, gorszych, wszyscy są aktywni i radośni.

         I. Poranna bajka o moim ciele - ćwiczenia kształtujące świadomość swojego ciała.

Rozpoczynamy ćwiczenia od "Bajki o moim ciele”. Znajdujemy się w pozycji siedzącej i nazywamy różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:

- poznajemy swoje rączki - głaszczemy je, stykamy kolejno paluszki obu dłoni;

- rączki witają się z nóżkami - dotykamy swoich stop, masujemy je;

- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka, na których wykonujemy okrężne ruchy dłońmi;

- po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy go i poklepujemy, tak jakbyśmy grali na bębenku;

- idą paluszki dalej i witają się z szyją, którą kręcimy raz w jedną, raz w drugą stronę;

- następnie paluszki spotykają się z buzią, dotykają brody, nosa, oczu, uszu;

- na zakończenie swojej wędrówki paluszki-wędrowniczki głaszczą delikatnie włosy.

Wędrówka nam się udała, cieszymy się: "Zabawne miny” – naśladowanie wesołych min pokazywanych przez rodzica i dziecko naprzemian.

         II. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.

- Bączek. Rodzic i dziecko siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

- Mostek. Rodzic klęczy na kolanach podpierając się rękami. Powstaje mostek, pod którym dziecko przechodzi na czworakach i obchodzi rodzica dookoła. Możemy zrobić dziecku tunel z niespodzianką: za którymś razem gdy dziecko będzie przechodziło pod mostkiem, trochę go połaskotać lub przytulić i chwilę przytrzymać.

- Ucieczka. Dziecko ucieka na czworakach, rodzic też na czworakach je goni. Po chwili następuje zmiana ról: Rodzic ucieka a dziecko goni.

Chodzenie na czworakach jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju i współpracy obydwóch półkul mózgowych. Dobrze jest żeby w ciągu dnia stworzyć warunki, wymyślić zabawę, która skłoni dziecko do chodzenia na czworakach. Robienie tuneli z krzeseł, koca, poduszek itd. lub właśnie wyżej opisane ćw. "most"  czy "ucieczka" super się do tego nadaje.

          III. Zabawy oparte na współdziałaniu z partnerem - relacja opiekuńcza, dająca odprężenie, uspokojenie, poczucia bezpieczeństwa i harmonii z partnerem.

- Turlanka. Rodzic siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami. Dziecko leży brzuchem na udach dorosłego (w poprzek jego nóg). Dorosły kilkakrotnie delikatnie przetacza dziecko w kierunku stóp i z powrotem.

- Wycieczka. Rodzic stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem. Dziecko leży na plecach, z ramionami wyciągniętymi za głowę. Dorosły, przytrzymując dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.

- Naleśnik. Dziecko leży na podłodze na kocu, zawijamy go w  tzw. naleśnik. Zawinięty naleśnik możemy trochę połaskotać i pościskać, poturlać. Na hasło "naleśniku rozwiń się" dziecko musi samo wydostać z koca.

           IV. Zabawy oparte na relacji „przeciwko” - ukierunkowanie energii dziecka, świadomości i umiejętności kontrolowania własnej siły i energii.

- Odklejanie. Rodzic klęczy obok leżącego na podłodze dziecka. Dziecko leży na plecach całym ciałem przywiera ("przykleja się") do podłoża. Dorosły próbuje podnieść ("odkleić" od podłogi) kolejne części ciała dziecka. Potem następuje zmiana ról.

- Paczka. Dziecko siedzi skulone na podłodze (mocno obejmuje rękami kolana), rodzic klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować. Po chwili zamiana ról. I tu Rodzicu ważna rzecz, nie ułatwiaj dziecku rozpakowywania, to jest próba mocy. Dziecko dla poczucia bezpieczeństwa ma wiedzieć, że dorosły ma więcej siły. Wiadomo, że po jakimś czasie się poddajemy i w atmosferze zabawy przytulamy dziecko. Nie wprowadzamy elementu współzawodnictwa.

- Przepychanka. Rodzic i dziecko siedzą w rozkroku na podłodze plecami do siebie. Na przemian odpychając się stopami próbują przesunąć partnera (rodzic ustępuje, gdy wyczuwa, że dziecko użyło do tego całej swojej siły).

           V. Ruch kreatywny - taniec dowolny.

Rodzic z dzieckiem tańczą przy nagraniu wybranej melodii:

- szybkiej i rytmicznej: /plik Muzyka szybka do tańca/

- spokojniejszej: /plik Muzyka spokojna do tańca/

           VI. Relaksacja i wyciszenie:

- Kołyska. Rodzic w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, kołysanie dziecka przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacyjnej.

https://www.youtube.com/watch?v=JWb4vQhgCIU

         6. Masażyk "Rodzina".

Czas na masażyk relaksacyjny. Przypomnijcie sobie, jak przygotowujemy do masażyków nasze ręce: rozgrzewamy dłonie stykając je ze sobą, energicznie pocierając. Rozgrzanymi dłońmi masujemy plecy i przystępujemy do masażu. Dziecko siedzi zwrócone do Rodzica plecami, Rodzic rysuje wzory na plecach dziecka równocześnie recytując wierszyk. Następnie zamieniamy się rolami. /plik Masażyk Rodzina/

         7. Praca z podręcznikiem.

Wykonaj ćwiczenia w podręczniku: starszaki str. 41-45, średniaki str. 37-40.

         8. "Kokoleoko" - zabawa z rytmem.

Na zakończenie dzisiejszych zajęć wesoła i rytmiczna zabawa z klaskaniem.

https://www.youtube.com/watch?v=gy8jyGRUR-8

Dla chętnych:

- Jeżeli masz ochotę wykonaj karty pracy /plik Rodzina - karty pracy/

- Jeżeli masz ochotę zobacz krótką bajeczkę o szczęśliwej Rodzinie Treflików

https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA&t=3s

 

 

Życzymy wesołej i udanej zabawy