Witajcie Przedszkolaki!

 

Na dzisiejszym zajęciu będziemy mówić o rodzinie. Zastanowicie się, dlaczego Rodzina jest najważniejsza na świecie. Poznacie i nauczycie się nowej piosenki oraz wykonacie portret swojej rodziny.

 

Zajęcie rozpoczniemy od zabawy, w którą bawiliśmy się w przedszkolu:

1. „Kółko graniaste” – powitanie.

Dziecko  wraz z rodzicem, rodzeństwem formują małe koło, śpiewając piosenkę poruszają się do melodii. Na słowo „bęc” wszyscy się przewracają.

Kółko graniaste,

Czworokanciaste,

Kółko nam się połamało,

Cztery grosze kosztowało, A my wszyscy bęc!

 

https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw

  

2. „Ukryty portret rodziny” – wprowadzenie do tematu zajęć.

Do tej zabawy będzie potrzebne zdjęcie waszej rodziny. Rodzic chowa w pokoju zdjęcie. Można wykorzystać gotowy portret /plik zdjęcie rodziny/. Zadaniem dziecka jest poruszać się po pokoju w rytmie muzyki klasycznej i poszukać ukrytego portretu rodziny. Na przerwę w muzyce dziecko zastyga w bezruchu. Zabawę prowadzimy do momentu odnalezienia przez dziecko ukrytego portretu rodziny (możemy pomagać dziecku poprzez wskazówki ciepło/zimno, jeśli wystąpi taka potrzeba).

https://www.youtube.com/watch?v=JTc1mDieQI8&t=

 

3. „Rodzina ” – rozmowa na temat odnalezionego zdjęcia.

Rodzic prosi dziecko by dokładnie obejrzało odnalezione zdjęcie. Następnie rozmawia z dzieckiem na jego temat:

- Co przedstawia zdjęcie?

- Kto na nim jest?

- Kto należy do waszej rodziny?

- Czym zajmują się rodzice?( gdzie pracują, jaki zawód wykonują) 

- Co robi wasze rodzeństwo?

- Z czym kojarzy wam się słowo „rodzina”?

 

4. „Rodzinny spacer do parku” – zabawa muzyczno–ruchowa.

Rodzic przed rozpoczęciem zabawy wręcza swojemu dziecku białą kartę . Dziecko wedle uznania i w rytmie muzyki klasycznej maszeruje po pokoju.

 

https://www.youtube.com/watch?v=333TcAnvpI8

Rodzic zatrzymuje muzykę i wydaje następujące polecania:

- wieje wiatr – dziecko zatrzymuje się, układają kartę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmuchają na nią;

- pada deszcz – dziecko zatrzymuje się, siada na dywanie a przed sobą układa kartę i opuszkami palców delikatnie po niej stuka;

- Uwaga! Kałuża – dziecko zatrzymuje się, układa kartkę papieru przed sobą i przeskakuje przez kałużę; 

- burza – dziecko zatrzymuje się, kartę papieru zgniata w kulę.

Zabawę prowadzimy dwukrotnie wydając każde polecenie w rożnej kolejności.

 

5. „Moja rodzina i ja” – słuchanie wiersza B.  Szelągowskiej

Dziecko siedzi wygodnie na dywanie, a rodzic czyta wiersz.

Mama i tata, i jeszcze ja!

Babcia i dziadek, chomiki dwa!

Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy

i się wzajemnie bardzo kochamy.

I nikt nikomu nie przypomina,

że najważniejsza w życiu rodzina!

 

6. Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń własnego dziecka:

- Kto mieszka w domu, który opisuje autorka wiersza?

- Jaka relacja/uczucie panuje w domu, o którym opowiada wiersz?

- Co według Ciebie oznacza sformułowanie: „najważniejsza w życiu jest rodzina?” – jak Ty to rozumiesz?

 

7. „Kto należy do rodziny?” – zabawa dydaktyczna.  /plik Rodzina/

Rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny, tak, by dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie prosi, aby odsłaniało kolejne karty. Po odsłonięciu każdej karty rodzic rozmawia z dzieckiem na temat  osoby widocznej na danym obrazku (mama, tata, siostra, brat, wnuczek, wnuczka, syn, córka, babcia, dziadek).  Kolejno rodzic kładzie na dywanie karteczki z napisami: mama, tata, siostra, brat, babcia, dziadek – dziecko je odczytuje (Rodzic pomaga, gdy wystąpi taka potrzeba). Następnie dziecko układa karteczki z napisami pod odpowiednimi kartami obrazkowymi. Kolejno dzieli wyrazy na sylaby/i głoski oraz wyróżniaj pierwszą głoskę.

 

8. Zabawa muzyczno- ruchowa „Rodzina Palców”.

Słuchaj uważnie piosenkę i wykonuj ruchy palcami i ciałem zgodnie ze słowami.

 

https://www.youtube.com/watch?v=A-lheXKA6u0&t=1s

 

9. „Rodzinne zawody” – zabawa ruchowa.

Do zabawy potrzebne będą dwie łyżki i dwie małe piłeczki, np. ping-pong. Rodzina tworzy dwa zespoły, np. mama z córeczką; tata z synem. Robimy linię startu, np. ze skakanki. Po przeciwległej stronie ustawiamy dwa krzesła. Zadaniem „rodzinnych drużyn” jest bieg z łyżką na której znajduje się mała piłeczka, ping-pong dookoła krzesła i powrót na linię startu. Wygrywa drużyna, która ukończy wyścig jako pierwsza i nie spadnie jej z łyżki piłeczka. Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie. Zabawę można modyfikować w dowolny sposób, np. skoki w workach, bieg tyłem, bieg w parze itp. Większe możliwości są, kiedy przeprowadzi się zabawę w ogrodzie.

 

10. Jak spędzamy czas z rodziną? – praca z podręcznikiem: starszaki s.40; średniaki s.36.

Popatrz na obrazki i powiedz, co dzieci robią wspólnie z rodzicami. Powiedz, jak ty spędzasz czas  mamą i tatą.

 

11. Nauka piosenki „Moja rodzina”

Wysłuchajcie piosenki /plik piosenka Moja rodzina/

 

Ja i ty , ty i ja Mamę ,

tatę każdy ma

Dziadków dwóch

i babcie dwie

Brata, siostrę masz lub nie.

Ref.

Bo rodzina, to rodzicei rodzeństwo.

To są krewni, których łączy pokrewieństwo.

Bo w rodzinie wszyscy bardzo się kochamy.

I gdy trzeba, jedni drugim pomagamy.

 

Ja i ty, ty i ja,

Ciocię, wujka każdy ma.

Krewnych masz, kuzynów też.

Nazwij wszystkich jeśli chcesz.

Ref.

Bo rodzina, to rodzice i .......

 

- Kto jest bohaterem piosenki? (rodzina)

- Z ilu zwrotek składa się piosenka?

- Określcie, czy piosenka jest wolna, czy szybka, smutna czy wesoła.

Podczas słuchania piosenki  możesz w dowolny sposób zatańczyć do niej, a następnie wyklaszcz jej rytm. Zwróć uwagę na inny rytm refrenu i zwrotek piosenki. Następnie powtarzaj za rodzicem słowa piosenki. Później śpiewaj refren, a rodzic zwrotki piosenki, po czym następuje zmiana ról.

 

12. „Portret mojej rodziny” – wykonanie pracy plastycznej.

Na zakończenie zajęcia zapraszam Was do wykonania pracy plastycznej /plik Portret mojej rodziny/.

 

- Samodzielnie rysujemy koła, prostokąty, trójkąty lub wycinamy gotowe szablony /Portret mojej rodziny szablony/.

- Odrysowujemy szablony figur geometrycznych na wybranych kolorowych kartkach.

- Wycinamy z kolorowego papieru kształty figur geometrycznych.

- Wycięte elementy przyklejamy na białą kartkę, tak, by powstała rodzina.

- Dorysowujemy pozostałe elementy (włosy, oczy, nos, uszy, usta, ręce, nogi). Pamiętajcie o wszystkich częściach ciała. Narysujcie charakterystyczne elementy danej postaci, np. dziadek w okularach, mama z koralami, tata z krawatem itd. Czym więcej szczegółów, tym praca ciekawsza.

- Ozdabiamy tło rysunku według uznania (np. rodzinny portret na łące).

 

 

Dla chętnych:

- Moja rodzina – prezentacja dla przedszkolaka

Oglądając filmik dowiecie się wielu ciekawych informacji o rodzinie. Będziecie mogli również wykonać określone zadania.

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg

- Rodzinna czytanka /plik czytanka/

Będzie to trudne zadanie, jeśli macie ochotę spróbujcie przeczytać tekst. Nie zniechęcajcie się, gdy nie będziecie potrafili. Poproście o pomoc rodziców, dziadków lub starsze rodzeństwo. Pamiętajcie! Trening uczyni z Was mistrzów czytania.

- Karty pracy /plik karty/

 

 

ŻYCZYMY WAM UDANEJ I MIŁEJ ZABAWY