Witajcie Przedszkolaki!

 

Witam Was Drogie Dzieci w ten piątkowy dzień. Dzisiaj  podsumujemy cały tydzień związany z teatrem. Zabawicie się  w teatralne zabawy ruchowe oraz zagracie w grę planszową „Na scenie”.

 

 1. „Witam wszystkich Was” – powitanie

Dziecko wraz z rodzicem stoją na przeciwko siebie i wykonują czynności:

 

Witam wszystkich Was (machamy do siebie)

w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)

jedną ręką pomachamy, (machamy jedną ręką)

jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)

teraz sobie podskoczymy (wysoko podskakujemy)

i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)

 

2. „Quiz wiedzy o teatrze” – zabawa dydaktyczna

Dziecko wraz z rodzicem siedzi na dywanie. Rodzic daje dziecku „lizaki” – z wesołą i smutną buźką.( można wykorzystać lizaki, które robiliśmy w przedszkolu z wycinanki). Następnie czyta po kolei zdania. Jeżeli dziecko uważa, że zdanie jest prawdziwe podnosi do góry lizaka z uśmiechniętą buźką, jeżeli zdanie jest fałszywe podnosi do góry lizaka ze smutną buźką.

 

Przykładowe zdania:

-  Aktorzy występują na widowni. (na scenie)

-  W teatrze należy wyłączyć telefon.

-  Lalka nakładana na dłoń to marionetka. (pacynka)

-  Do teatru należy ubrać się elegancko.

-  Kurtyna służy do oddzielenia sceny od widowni.

-  Przedmioty używane w sztuce teatralnej to rekwizyty.

-  Lalka z patykiem to kukiełka.

Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa głosu, lecz odgrywa swoją rolę używając ruchu i gestów.

- Podczas przedstawienia teatralnego można jeść słodycze.(nie można)

- Kostiumograf projektuje stroje do przedstawienia teatralnego.

- Balet to widowisko teatralne, podczas którego wykonuje się sztuczki  cyrkowe.(nie)

- Publiczność siedzi na widowni.

- Lalki  poruszane są za pomocą kijów i widzialne na oświetlonym ekranie to sylwety do teatru cieni.

- Przerwa w teatrze nazywana jest pauzą. (antrakt)

-  Po zakończeniu przedstawienia zrywasz się i pędzisz do szatni. (oklaskujesz aktorów, dziękując im za sztukę).

 

 

3. „Teatralna gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami rodzica.

- „Stop-klatka” – zabawa bieżna – dziecko biega, tańczy podskakuje w rytm piosenki „Chmurkowy teatr Fruzi”. Na przerwę w muzyce –stoi bez ruchu w różnych pozycjach. Wytrzymuje tak 5-8 sekund. Zabawę prowadzimy przez czas trwania utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=1Buj3_gRvKQ

 

- „Kto zagra rolę w sztuce o… ” – zabawa ogólnorozwojowa – dziecko stara się zdobyć rolę w przedstawieniu, naśladując wybraną przez rodzica postać. Rodzic pyta głośno: „Kto zagra rolę w sztuce o żabkach/pajacykach/konikach/motylkach itp.?”. Dziecko odgrywa daną rolę.

Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.

 

- „Spacer po czerwonym dywanie” – zabawa z elementem równowagi –rodzic wyznacza linię np. przykleja taśmę klejącą na podłodze/dywanie, która będzie czerwonym dywanem. Dziecko ustawia się przed linią i wykonuje po kolei zadania: „Idź po czerwonym dywanie stopa za stopą”; „Idź na palcach”; „Idź na piętach”; „Idź na zewnętrznej stronie stóp”.

 

- Zabawa ze sznurkiem 

Rodzic trzyma krótki sznurek (ok. 20 cm) i prosi dziecko aby wczuło się tak jakby było tym sznurkiem, np. kiedy Rodzic nim potrząsa – dziecko się trzęsie, kiedy sznurek wypada z ręki – dziecko pada na ziemię, kiedy Rodzic sznurek podrzuca – dziecko podskakuje do góry itp.

 

- „Paparazzi” – zabawa z elementem gimnastyki korekcyjnej – dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie pod brodą, łokcie szeroko. Na hasło: „Idzie gwiazda teatralna!” – unosi głowę i ręce i udaje, że robi zdjęcia (łokcie nie dotykają podłogi). Wytrzymuje 5 sekund i wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

 

„Marsz”

Dziecko porusza się po pokoju według wskazówek Rodzica:

Szybkość (wolniutko, szybko, bieg, zmiana tempa)

Intensywność ( lekko, ciężko, spokojnie, agresywnie)

Sposób chodzenia (ze zgiętymi kolanami, na nogach wyprostowanych, na palcach, na piętach, na całych stopach)

Utrudnienia: Np.: na klaśnięcie dziecko idzie do tyłu, idzie z zamkniętymi oczami, trzymając ręce w górze, itp. 

 

-   "Jestem ziarenkiem zasadzonego drzewa"

Dziecko  wyobraża sobie że jest ziarenkiem zasadzonego drzewa zamyka oczy i przyjmuje pozycję w klęku podpartym, po czym powoli rozwija się następnie rozkłada gałęzie, nadchodzi wiatr i porusza gałęziami coraz mocniej i powoli ustaje i tak na przemian.

 

- "Narodziny ptaka" – przyjmujemy pozycję "w jajku" następnie włączamy cichą muzykę, potem coraz głośniejszą i powoli rozkładamy skrzydła i próbujemy unosić się w powietrze. Muzyka cichnie powoli opadamy na dół. /plik cicho-głośno/

 

-  „Wdech i wydech”- ćwiczenie uspokajające. Dziecko leży na plecach i robi wdech nosem i wydech buzią. Powtarza kilka razy bardzo spokojnie, aby się nie zakręciło w głowie.

 

4. „Na scenie” – gra planszowa /plik gra 1/

Drodzy Rodzice,

zapraszam Was do zabaw z dziećmi z wykorzystaniem gier planszowych. Wasze dzieci lubią rutynę, wiemy o tym doskonale. Warto zadbać o to, by i gra edukacyjna stała się rutyną. W zależności od naszych preferencji i upodobań dzieci, możemy zdecydować się na Dzień Gier Planszowych (raz w tygodniu, raz w miesiącu?), a może na codzienną małą aktywność przed śniadaniem lub zupą.  Gry planszowe mogą być także elementem edukacji naszej pociechy. Granie w planszówki polegające na zapamiętywaniu obrazków, cyfr i liter, a nawet całych słówek, to świetny sposób na naukę. Poprzez zabawę dziecko może poznać świat liczb lub nauczyć się języka obcego.Dzieci doskonale wiedzą, że kiedy zaczynają grać w grę planszową, będzie to czas poświęcony wyłącznie im. Mają wtedy możliwość podejmowania decyzji, bardzo często to one proponują w co zagrać. Rozgrywka wywołuje emocje – zarówno te pozytywne, a więc radość z wygranej, ale też i te negatywne: złość, płacz po przegranej. Wspólna gra jest też okazją do wspólnych rozmów. Rodzice mają szansę dowiedzieć się o czym myśli ich dziecko, czy jest spostrzegawcze, tolerancyjne, sprawne manualnie, czy wyciąga wnioski, jakie ma braki, a w czym jest świetne.

 

5. Ćwiczenia w podręczniku

Na zakończenie zapraszam do wykonania kart pracy w podręczniku: starszaki, s.35-39; średniaki, 32-35.

 

 

Dla chętnych:

- gra planszowa „Pandemia”/plik gra 2/

 

 

 

ŻYCZYMY WAM UDANEJ I MIŁEJ ZABAWY