Pliki do pobrania
Karty pracy - teatrlalki teatralneMelodiaPlątaninkaTaniec węgierskiTeatryWidowiska teatralneWitajcie Przedszkolaki!
Myślę, że miło spędziliście wolny czas. Teraz macie dużo sił i energii do dalszej zabawy i nauki.
O czym będziemy mówić w tym tygodniu? Dowiecie się, kiedy rozwiążecie zadanie/plik plątaninka/.
Na dzisiejszym zajęciu przypomnicie sobie, jak to jest być w teatrze, poznacie nowe słowa związane z teatrem. Dowiecie się, że nie tylko aktor występuje na scenie. Zobaczycie film „Jak powstaje spektakl teatralny”.
1.„Teatr” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz
Dzisiejsze zajęcie rozpoczniemy od wysłuchania wiersza.
Jest takie miejsce zaczarowane, gdzie bajka z życiem się miesza.
To, co tam widzisz czasem Cię smuci, a innym razem rozśmiesza.
Na scenie grają piękni aktorzy albo też lalki jak żywe.
Wszystkie historie bardzo przeżywasz i wierzysz, że są prawdziwe.
Przepiękne stroje i dekoracje zachwyt wzbudzają niemały,
Siedzisz w fotelu i zapominasz na chwilę o świecie całym.
Kupując bilet znasz swoje miejsce – ma numer w konkretnym rzędzie.
Oglądasz spektakl w ciszy, skupieniu i czekasz, co dalej będzie.
Kurtyna wznosi się na początku, opada po każdym akcie,
A spacerować można, rozmawiać – w przerwie, to znaczy w antrakcie.
By przedstawienie było ciekawe, żeby się nam podobało,
By każdy szczegół współgrał z całością, pracuje ludzi niemało.
Dla nich na koniec w podziękowaniu publiczność braw nie żałuje,
Za reżyserię, grę, dekorację, wszystkim artystom dziękuje.
Jest takie miejsce piękne i ważne, bo do przemyśleń nas zmusza,
To teatr. Teatr na tym polega, że uczy, bawi i wzrusza.
Odpowiedzcie na pytania:
- Jak nazywa się miejsce, o którym mowa w wierszu?
- Po co chodzimy do teatru?
- Jak nazywa się ta część sali w teatrze, na której grają aktorzy?
- Jak nazywa się bardzo duża zasłona, która rozsuwa się i zasuwa się podczas przedstawienia?
- Jak nazywają się osoby, które grają w przedstawieniu?
- Co trzeba najpierw zrobić, żeby móc wejść do sali i obejrzeć przedstawienie?
- Jak należy zachować się w teatrze podczas oglądania spektaklu?
- Razem byliśmy w prawdziwym teatrze. Opowiedzcie, co tam widziałyście.
2. Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem:
Aktor to osoba grająca rolę w teatrze lub filmie.
Spektakl to sztuka teatralna odegrana przez aktorów przed zgromadzoną publicznością.
Kostium to strój aktora, który wyróżnia graną przez niego postać.
Kulisy to miejsce znajdujące się za sceną, w którym aktorzy przygotowują się do występu.
Rekwizyty to przedmioty wykorzystywane w przedstawieniu teatralnym.
Scena to miejsce w teatrze przeznaczone do wystawiania sztuk teatralnych.
Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa głosu, lecz odgrywa swoją rolę używając ruchu i gestów.
Antrakt to przerwa między aktami przedstawienia teatralnego.
3. Ćwiczenia w czytaniu – praca z podręcznikiem.
- Starszaki s.34
Przeczytajcie wyrazy związane z teatrem. Jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu wyrazu?
-Średniaki s.31
Narysuj tyle kropek ile sylab słyszysz w nazwie obrazka: maska, aktorka, marionetka, kurtyna.
4. Zabawy wprawiające do zawodu aktora
Aktor, aby mógł odgrywać swoją rolę w teatrze lub filmie musi się do niej należycie przygotować, dlatego teraz zapraszam was do udziału w zabawach, które pomogą wam zdobyć umiejętności aktorskie:
- „Lustrzane odbicie”
Dziecko stoi naprzeciwko Rodzica. Zaczyna wolno się poruszać, Rodzic naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.
- „Gra z pudełkami”
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic opowiada: Jesteś czarodziejską szkatułką. Jesteś bardzo mały(a) i szczelnie zamknięty(a). A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dziecko naśladuje jego ruchy. Teraz pudełko z powrotem się zamyka i wychodzi z niego: ryba, niemowlak, który jest strasznie głodny, dumnie krocząca naostrzona kredka, miauczący kot, wąż, człowiek wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle, spacerujący przy silnym wietrze.
- „Kim jestem”
Dziecko rozpoczyna mini kalambury od pytania Rodzica: „Kim jestem”. Po czym poprzez po przez pantomimę przedstawia zwierzę/przedmiot/bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia ich dziecko. Później następuje zamiana ról.
- Zabawa głosem „Powiedz to…”
Tekst: „wlazł kotek na płotek” wypowiadamy: ze złością, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, ze znudzeniem.
5. Rodzaje teatrów i widowisk teatralnych
Bo w teatrze… teatrze magiczne jest to na co patrzę… Tak to prawda, teatr oraz rożnego rodzaju widowiska teatralną przenoszą nas do innego, magicznego świata. Zobaczcie jakiego rodzaju można zobaczyć widowiska teatralne /plik Widowiska teatralne/ i do jakich można udać się teatrów /plik Rodzaje teatrów/.
6. „Ukłon artysty”- improwizacja ruchowa przy muzyce /patrz Taniec węgierski/.
Dziecko tańczy przy muzyce z chustką, gdy muzyka cichnie (wyciszenie muzyki przez Rodzica) dziecko składa fantazyjny ukłon. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem dziecko kłania się w inny sposób.
7. „Lalki teatralne”
W teatrze nie tylko występują aktorzy, ale jak się okazuje swoje wielkie role odgrywają również lalki. Możemy wśród nich wyróżnić kilka typów lalek, do których na pewno zaliczymy: marionetki, kukły, jawajki, pacynki. Dodatkowo grę aktorów mogą zastąpić rożne sylwety ludzi, zwierząt, a nawet budynków, które wykorzystywane są do teatru cieni /plik lalki teatralne/.
8. „Marionetki” – zabawa ruchowa
W tej zabawie dziecko jest marionetką. Wszystkie kończyny marionetki są sztywne i wyciągnięte – ręce w bok, głowa prosto, nogi lekko rozstawione. Gdy usłyszy sygnał – głośny dźwięk, to znaczy, że pękł sznurek i pewna część ciała marionetki opadła w dół. Kolejno będą opadać: głowa, jedna ręka, druga ręka, tułów, nogi. Gdy pęka sznurek od nóg – marionetka opada na podłogę. Dziecko- marionetka obraca się do melodii /patrz melodia/, kołysze na boki. Na mocny akcent – Rodzic uderza np. w dwie pokrywki z garnków, dwie łyżki – pęka im sznurek i kolejne kończyny opadają bezwładnie.
Na zakończenie zajęcia zapraszam Was na film pt. „Jak powstaje spektakl?
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
Da chętnych:
- karty pracy /patrz karty pracy - teatr/.
- W celu utrwalenia zasad odpowiedniego zachowania się podczas przedstawienia możecie obejrzeć krótkie filmiki „Moni i Uszko. Bon ton w teatrze.”
https://www.youtube.com/watch?v=TDWDr-SWafE&list=PLSiWqvayoEgNAhmb5iLY6OUonNmirC8zY&index=1