Witajcie Przedszkolaki!

Myślę, że miło spędziliście wolny czas. Teraz macie dużo sił i energii do dalszej zabawy i nauki.

O czym będziemy mówić w tym tygodniu? Dowiecie się, kiedy rozwiążecie zadanie/plik plątaninka/.

Na dzisiejszym zajęciu przypomnicie sobie, jak to jest być w teatrze, poznacie nowe słowa związane z teatrem. Dowiecie się, że nie tylko aktor występuje na scenie. Zobaczycie film „Jak powstaje spektakl teatralny”.

 

1.„Teatr” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz

Dzisiejsze zajęcie rozpoczniemy od wysłuchania wiersza.

 

Jest takie miejsce zaczarowane, gdzie bajka z życiem się miesza.

To, co tam widzisz czasem Cię smuci, a innym razem rozśmiesza.

 

Na scenie grają piękni aktorzy albo też lalki jak żywe.

Wszystkie historie bardzo przeżywasz i wierzysz, że są prawdziwe.

 

Przepiękne stroje i dekoracje zachwyt wzbudzają niemały,

Siedzisz w fotelu i zapominasz na chwilę o świecie całym.

 

Kupując bilet znasz swoje miejsce – ma numer w konkretnym rzędzie.

Oglądasz spektakl w ciszy, skupieniu i czekasz, co dalej będzie.

 

Kurtyna wznosi się na początku, opada po każdym akcie,

A spacerować można, rozmawiać – w przerwie, to znaczy w antrakcie.

 

By przedstawienie było ciekawe, żeby się nam podobało,

By każdy szczegół współgrał z całością, pracuje ludzi niemało.

 

Dla nich na koniec w podziękowaniu publiczność braw nie żałuje,

Za reżyserię, grę, dekorację, wszystkim artystom dziękuje.

 

Jest takie miejsce piękne i ważne, bo do przemyśleń nas zmusza,

To teatr. Teatr na tym polega, że uczy, bawi i wzrusza.

 

Odpowiedzcie na pytania:

- Jak nazywa się miejsce, o którym mowa w wierszu?

- Po co  chodzimy do teatru?

- Jak nazywa się ta część sali w teatrze, na której grają aktorzy?

- Jak nazywa się bardzo duża zasłona, która rozsuwa się i zasuwa się podczas przedstawienia?

- Jak nazywają się osoby, które grają w przedstawieniu?

- Co trzeba najpierw zrobić, żeby móc wejść do sali i obejrzeć przedstawienie?

- Jak należy zachować się w teatrze podczas oglądania spektaklu?

- Razem byliśmy w prawdziwym teatrze. Opowiedzcie, co tam widziałyście.

 

2. Wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem:

Aktor to osoba grająca rolę w teatrze lub filmie.

Spektakl to sztuka teatralna odegrana przez aktorów przed zgromadzoną publicznością.

Kostium to strój aktora, który wyróżnia graną przez niego postać.

Kulisy to miejsce znajdujące się za sceną, w którym aktorzy przygotowują się do występu.

Rekwizyty to przedmioty wykorzystywane w przedstawieniu teatralnym.

Scena to miejsce w teatrze przeznaczone do wystawiania sztuk teatralnych.

Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa głosu, lecz odgrywa swoją rolę używając ruchu i gestów.

Antrakt to przerwa między aktami przedstawienia teatralnego.

 

3. Ćwiczenia w czytaniu – praca z podręcznikiem.

- Starszaki s.34

Przeczytajcie wyrazy związane z teatrem. Jaką głoskę słyszysz na początku i na końcu wyrazu?

-Średniaki s.31

Narysuj tyle kropek ile sylab słyszysz w nazwie obrazka: maska, aktorka, marionetka, kurtyna.

 

4. Zabawy wprawiające do zawodu aktora

Aktor, aby mógł odgrywać swoją rolę w teatrze lub filmie musi się do niej należycie przygotować, dlatego teraz zapraszam was do udziału w zabawach, które pomogą wam zdobyć umiejętności aktorskie:

- „Lustrzane odbicie”

Dziecko stoi  naprzeciwko Rodzica. Zaczyna wolno się poruszać, Rodzic naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.

- „Gra z pudełkami”

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic opowiada: Jesteś czarodziejską szkatułką. Jesteś bardzo mały(a) i szczelnie zamknięty(a). A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dziecko naśladuje jego ruchy. Teraz pudełko z powrotem się zamyka i wychodzi z niego: ryba, niemowlak, który jest strasznie głodny, dumnie krocząca naostrzona kredka, miauczący kot, wąż, człowiek wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle, spacerujący przy silnym wietrze.

- „Kim jestem”

Dziecko rozpoczyna mini kalambury od pytania Rodzica: „Kim jestem”. Po czym poprzez po przez pantomimę przedstawia zwierzę/przedmiot/bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia ich dziecko. Później następuje zamiana ról.

- Zabawa głosem „Powiedz to…”

Tekst: „wlazł kotek na płotek” wypowiadamy: ze złością, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, ze znudzeniem.

 

5. Rodzaje teatrów i widowisk teatralnych

Bo w teatrze… teatrze magiczne jest to na co patrzę… Tak to prawda, teatr oraz rożnego rodzaju widowiska teatralną przenoszą nas do innego, magicznego świata. Zobaczcie jakiego rodzaju można zobaczyć widowiska teatralne /plik Widowiska teatralne/ i do jakich można udać się teatrów /plik Rodzaje teatrów/.

 

6. „Ukłon artysty”- improwizacja ruchowa przy muzyce /patrz Taniec węgierski/.

Dziecko tańczy przy muzyce z chustką, gdy muzyka cichnie (wyciszenie muzyki przez Rodzica) dziecko składa fantazyjny ukłon. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem dziecko kłania się w inny sposób.

 

7. „Lalki teatralne”

W teatrze nie tylko występują aktorzy, ale jak się okazuje swoje wielkie role odgrywają również lalki. Możemy wśród nich wyróżnić kilka typów lalek, do których na pewno zaliczymy: marionetki, kukły, jawajki, pacynki. Dodatkowo grę aktorów mogą zastąpić rożne sylwety ludzi, zwierząt, a nawet budynków, które wykorzystywane są do teatru cieni /plik lalki teatralne/.

 

8. „Marionetki” – zabawa ruchowa

W tej zabawie dziecko jest marionetką. Wszystkie kończyny marionetki są sztywne i wyciągnięte – ręce w bok, głowa prosto, nogi lekko rozstawione. Gdy usłyszy sygnał – głośny dźwięk, to znaczy, że pękł sznurek i pewna część ciała marionetki opadła w dół. Kolejno będą opadać: głowa, jedna ręka, druga ręka, tułów, nogi. Gdy pęka sznurek od nóg – marionetka opada na podłogę. Dziecko- marionetka obraca się do melodii /patrz melodia/, kołysze na boki. Na mocny akcent – Rodzic uderza np. w dwie pokrywki z garnków, dwie łyżki – pęka im sznurek i kolejne kończyny opadają bezwładnie.

 

Na zakończenie zajęcia zapraszam Was na film pt. „Jak powstaje spektakl?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

  

Da chętnych:

- karty pracy /patrz karty pracy - teatr/.

- W celu utrwalenia zasad odpowiedniego zachowania się podczas przedstawienia możecie obejrzeć krótkie filmiki „Moni i Uszko. Bon ton w teatrze.”

https://www.youtube.com/watch?v=TDWDr-SWafE&list=PLSiWqvayoEgNAhmb5iLY6OUonNmirC8zY&index=1

 

 

ŻYCZYMY WAM MIŁEJ I UDANEJ ZABAWY