Witajcie Przedszkolaki!

Witamy Was serdecznie po kilku dniach odpoczynku. Mamy nadzieję, że spędziliście je przyjemnie i wesoło w rodzinnym gronie. Dzisiaj poniedziałek, rozpoczynamy kolejny tydzień zabaw i zajęć w domu. A co nas czeka? W tym tygodniu przeniesiemy się do krainy muzyki. Dzisiaj będziemy nasłuchiwać dźwięków, zarówno tych, które otaczają nas na co dzień, jak i tych granych przez orkiestrę w filharmonii. Posłuchamy różnych instrumentów i zabawimy sie przy ich dźwiękach. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

         1. Zabawa ruchowa do piosenki pt. "Na dzień dobry".

Skoro jesteśmy w krainie muzyki, to na początek muzyczne powitanie. Razem z piosenką wykonujcie wszystkie czynności, o których jest w niej mowa, starajcie się wykonywać je rytmicznie.

https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs

         2. Słuchanie opowiadania pt. "Wesoły koncert".

Wysłuchaj teraz krótkiego opowiadania, a następnie odpowiedz na pytania, które zada Ci Rodzic.

https://drive.google.com/file/d/1IquEjJINvl17F5RT4EI4yNbtUeauCeyM/view

- Jaką rolę w Krainie Fantazji pełnił pan Bruno i co uwielbiał?

- Czego pan Bruno słuchał co rano?

- Gdzie dyrygent Bruno przybył pewnego dnia w ostatniej chwili?

- Na jakich instrumentach grali muzycy w trakcie koncertu?

- Jaki dźwięk wkradł się w graną przez orkiestrę muzykę?

- Kto wylądował na pulpicie z nutami?

- Jakie były oceny tego niezwykłego koncertu?

- Jakie piękne słowa o muzyce powiedział pan Bruno wieczorem, kiedy śpiewał kurom kołysankę?

         3. W filharmonii.

Filharmonia to miejsce, w którym odbywają się koncerty śpiewaków i muzyków orkiestry symfonicznej grających muzykę poważną. Każdy muzyk ma nuty i gra tak jak pokazuje dyrygent wg partytury. Po to właśnie dyrygent ma batutę. Muzycy, którzy znajdują się na scenie, grają na instrumentach, czyli przyrządach służących do wydawania dźwięków. Koncertu słuchają siedzący na widowni melomani, którzy biją gromkie brawa, kiedy opada kurtyna.

W tekście pojawiło się dużo "muzycznych" słów, które zaznaczone są czerwonym kolorem. Spróbuj je wyjaśnić. Jeżeli masz problem - zaglądnijcie z Rodzicem do pliku Muzyczne słowa - Rodzic przeczyta Ci ich znaczenie. /patrz plik Muzyczne słowa/     
 
   

         4. W filharmonii - aktywne słuchanie muzyki.

Zapraszam Cię teraz na koncert. Orkiestra wykonuje utwór pt. "Marsz Radeckiego", przy którym często się razem bawiliśmy. Zobacz, jaka w filharmonii panuje radosna atmosfera. Zabaw się do utworu klaszcząc w taki sposób, jak robiliśmy to w przedszkolu, klaszcz razem z publicznością lub słuchaj aktywnie muzyki w dowolny sposób np. rytmicznie maszeruj.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&time_continue=56&v=1_rMWk20Lgo&feature=emb_logo

         5. Słuchanie i rozpoznawanie odgłosów natury.

"Muzyka jest wszędzie, wszystko jest muzyką" - te słowa wypowiedział pan Bruno usypiając wieczorem swoje ulubione kury. Posłuchaj teraz muzyki, którą tworzy przyroda. Zastanów się, gdzie możemy słuchać tych pięknych dźwięków i skąd pochodzą? /patrz plik Odgłosy natury/

         6. Odgadywanie hasła.

Odpowiedz na kilka pytań i odgadnij hasło.

Przeczytaj pytania z prawej strony tabelki. Odpowiedz na nie tak lub nie.  Sylaby przyporządkowane każdej odpowiedzi wpisz lub wklej kolejno do tabelki z hasłem. Odczytaj hasło samodzielnie lub z pomocą Rodzica. /patrz plik Odgadywanie hasła/

         7. Instrumenty muzyczne.

Z pewnością udało Ci sie rozwiązać hasło, które brzmi: instrumenty. Oglądnij teraz uważnie krótki film, możesz sie z niego dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o instrumentach. Zobacz też jak wyglądają i jak zostały podzielone instrumenty na planszy demonstracyjnej. /patrz plik Instrumenty - plansza demonstracyjna/

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

         8. Zabawa ruchowa do piosenki "Na muzyce w przedszkolu".

Zabawimy się teraz przy piosence i przy dźwiękach instrumentów perkusyjnych. Na początku piosenki, kiedy usłyszysz odgłos klaskania - klaszczesz. Na słowa "Na muzyce w przedszkolu" - zapraszasz do tańca Rodzica. Kiedy słyszysz instrumenty: bęben, janczary, drewienka, drumle - poruszasz sie zgodnie ze wskazówką z piosenki: idziesz, biegniesz, cwałujesz, skaczesz.

https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM

         9. Jaki to instrument?  Zagadki słuchowe.

Wysłuchaj odgłosów, powiedz jaki gra instrument. /patrz plik Odgłosy instrumenty/

         10. Jaki to instrument? Zagadki wzrokowe.

Popatrz na obrazki, powiedz, jaki to instrument. Podziel nazwy instrumentów na sylaby. /patrz plik Instrumenty obrazki/

         11. Praca w książce.

Wykonaj ćwiczenie w podręczniku "Razem w przedszkolu cz. 4": starszaki str. 31, średniaki str. 29

         12. Zabawa dźwiękonaśladowcza do piosenki "Wesołe instrumenty".

Na zakończenie naszych dzisiejszych zajęć będziemy naśladować grę na instrumentach - pokazujemy i wydajemy dźwięki.

https://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY

Dla chętnych i ciekawych świata:

- "Co tak pięknie gra?" - Jeżeli masz ochotę, posłuchaj jeszcze jak grają różne instrumenty.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr

- "Czy dźwięk można zobaczyć?" Jeżeli chcesz poznać odpowiedź na to i inne pytania związane z dźwiękiem - zobacz krótki filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=vTJmhqLhtnM&feature=youtu.be

 

Kiedy będziecie już po obiadku posłuchajcie bajki pt. "Czterej muzykanci z Bremy"

https://www.youtube.com/watch?v=PJgVx0dVx8A

 

ŻYCZYMY WAM UDANEJ I MIŁEJ ZABAWY