Witajcie przedszkolaki!

Dzisiaj znowu spotkacie się z Ubu i poznacie kolejną literkę. Dowiecie się również, czy pieniądze są potrzebne i do czego służą.

 

1. Układanie wyrazów i zdania.

Zaczniemy zajęcie od  utrwalenia poznanych liter. Wykonajcie następujące zadania / plik Utrwalamy poznane literki/.

 

2. Ubu – spotkanie z literką „P”

Jaka literka tym razem pojawiła się w pokoiku naszego przyjaciela? Zapraszam Was na kolejne spotkanie z Ubu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yDqteOCoFl0

 

- Kolejnym gościem Ubu była literka….(„p”)

- O kim literka „P” czytała książkę?

- Kogo przestraszył się Ubu?

- Gdzie wybrał się Ubu z literką „p”?

- Wymieńcie wszystkie wyrazy z piosenki, które rozpoczynały się na głoskę „p” (plecak, polana, pszczółka Patrycja, pajączek Ptysiek, poleczka).

 

Ubu bardzo bał się pterodaktyla. Rozweselmy naszego przyjaciela i pokażmy mu, jak wesoło można bawić się do piosenki zamieniając się w wielkiego, średniego i malutkiego dinozaura. Zaproście do zabawy również rodziców i rodzeństwo / plik Piosenka o dinozaurach/.

 

3. Wyrazy z głoską „p” – ćwiczenia słuchu fonematycznego. 

- klaszcząc podzielcie na sylaby wyrazy i powiedzcie z ilu sylab się składają: plecak, polana, pszczółka Patrycja, pajączek Ptysiek, poleczka.

- wyodrębnijcie głoskę na początku i na końcu wyrazów.

Na pewno znacie inne wyrazy, w których występuje głoska „p” – wymieńcie je.

 

4. Demonstracja litery „P”, „p”. Analiza i synteza słuchowa wyrazu „Polska”.

Rozwiążcie zagadkę: 

Pytanie nietrudne

to każdy przyzna:

jak się nazywa twoja Ojczyzna?

 

Oczywiście nie mogło zabraknąć i tego wyrazu, w którym słyszymy głoskę „p” -  „Polska”.

Zobaczcie, jak wygląda wielka litera „P" i mała litera „p"/patrz plik "Obrazek z literą/.

- Podzielcie wyraz „Polska" na sylaby klaszcząc, tupiąc i pstrykając.

- Jaka głoska znajduje się na początku i na końcu wyrazu.

- Spróbujcie podzielić wyraz „Polska” na głoski.

- Z ilu głosek składa się wyraz „Polska”?

- Czy głoska „p” jest samogłoską czy spółgłoską?

 

5. Nauka pisania litery „P”, „p”. 

Ćwiczcie pisanie literki „P”, „p” palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie biurka, na plecach rodzeństwa, rodziców oraz na wysypanym grysiku lub innym sypkim materiale do znanego Wam wierszyka oraz piosenki „Literka P”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CDkHHrvcPBQ

 

 6. Praca z podręcznikiem.

Wykonajcie ćwiczenia w podręczniku: starszaki i średniaki, s. 18-21. Zwróćcie uwagę na kierunek pisania.

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Dobrze jest z dziećmi rozmawiać o pieniądzach, ale każdy wie, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę. Poniżej prezentuję bajkę oraz kilka zabaw, które są doskonałym wprowadzeniem do rozmowy o pieniądzach. Podczas każdego zadania, oprócz zdobywania wiedzy dotyczącej świata finansów, dzieci rozwijają też m.in. logiczne myślenie, umiejętności matematyczne oraz kreatywność.

 

1. "MYSZKA W PASKI- CO TO SĄ PIENIĄDZE?" – bajka.

 

https://www.youtube.com/watch?v=dnpa8mNtGi4

 

2.  „MOJE WŁASNE MONETY I BANKNOTY” - zabawa plastyczna.

W czasie tej zabawy dzieci poznają monety i banknoty obowiązujące w Polsce. Dowiadują się, jakie zabezpieczenia posiadają polskie banknoty. Przedstawiamy pojęcia awers i rewers. Przy okazji rozwijamy też kreatywność dzieci. 

DO ZABAWY BĘDĄ POTRZEBNE:

Biała kartka, z której wycinamy kółka i prostokąty – nasze pieniądze, kredki, prawdziwe monety i banknoty.

Pokazujemy dziecku, jakimi monetami posługujemy się w Polsce. Dziecko ogląda monety, sprawdza, co się znajduje na awersie (nominał), a co na rewersie monety (orzeł). Następnie pokazujemy banknoty, zwracając uwagę na zamieszczone na nich wizerunki władców oraz na zabezpieczenia (znak wodny, nitka zabezpieczająca, pas opalizujący, uzupełniający się druk obustronny, efekt kątowy, mikroskopijne napisy).

PRZEBIEG ZABAWY: Dzieci z przygotowanych kółek i prostokątów tworzą swoje własne monety i banknoty, pamiętając o znakach szczególnych pieniędzy.

 

W ten sposób można przygotować kilka zestawów monet, które posłużą do wspólnej zabawy, np. w sklep.

Można też wyciąć i wykorzystać do zabawy w sklep gotowe pieniądze do wydruku /plik Monety, Banknoty/.

 

3.  „SKLEP Z KLOCKAMI”

Dzieci uczą się liczenia na zbiorach zastępczych, wymiana 1:1, 1:2, 1:3

DO ZABAWY BĘDĄ POTRZEBNE:

„Sklep” z trzema koszami pełnymi klocków (małe, średnie i duże). Na każdym koszu znajduje się cena (wyrażona w postaci kropek, kresek lub cyfrą). Pudełko, jako portfel, w którym są np. zakrętki, guziki, fasolki lub wykonane przez dziecko pieniądze.

PRZEBIEG ZABAWY:

Zadaniem dziecka jest zbudowanie np. zamku. Musi wcześniej jednak kupić potrzebne materiały – klocki. Sprzedawcą w sklepie jest rodzic. Kupując klocki płaci za nie posiadanymi przedmiotami. Za mały klocek, np. 1 fasolka, za średni 2 itd.

 

4.  „MATEMATYKA” (trudniejsza zabawa dla dzieci lubiących rozwiązywać zadania matematyczne).

Dzieci  uczą się logicznego myślenia, a także wykonywania działań na liczbach i posługiwania się pieniędzmi.

DO ZABAWY BĘDĄ POTRZEBNE:

Łatwo policzalne produkty, np. jabłka, zabawki. Pieniądze (zestaw monet i banknotów lub kilkanaście monet 1 zł) 

PRZEBIEG ZABAWY:

Dorosły zadaje dziecku zadania, które wymagają liczenia i logicznego myślenia. Stopniowo zwiększa trudność poleceń, np.:

- Jeżeli jedno jabłko kosztuje 1 zł, to ile zapłacisz za dwa jabłka?

- Jeżeli masz 3 zł, a kupisz jedno jabłko, ile pieniędzy Ci zostanie?

- Jeżeli chcesz kupić jedno jabłko oraz jedno autko, które kosztuje 5 zł, to ile zapłacisz za wszystko?

- Jeżeli ja kupię dwa autka, a ty pięć jabłek, to kto zapłaci więcej za zakupy?

- Masz 10 zł na zakupy. Chcesz kupić sześć jabłek i jedno autko. Ile pieniędzy Ci zabraknie?

-  Masz 10 zł na zakupy. Ile Ci zostanie, gdy kupisz jedno jabłko?

 

 5.  „OSZCZĘDZANIE”

Dziecko uczy się oszczędzania. Dowiaduje się, że z drobnych kwot tworzy się większa, która oznacza większe możliwości.

DO ZABAWY BĘDĄ POTRZEBNE:

Ustalona kwota (np. 1 zł), którą dziecko będzie otrzymywać codziennie (przez określony czas).

PRZEBIEG ZABAWY:

Przez ustalony okres, np. miesiąc, dziecko otrzymuje codziennie określoną kwotę, np. 1 zł. Szukamy z dzieckiem celu oszczędzania, np. zabawki, na którą trzeba przez wiele dni (np. 30) odkładać pieniądze. Dziecko ćwiczy silną wolę, stara się jak najdłużej nie wydawać pieniędzy. Co kilka dni razem sprawdzamy, ile dziecko już zebrało, a ile jeszcze mu brakuje do zaplanowanego zakupu (to również bardzo dobra metoda na naukę liczenia).

 

6.  „ZAGADKI”

Zabawa słowna. Dziecko poznaje i utrwala nowe pojęcia, a także uczy się rymowania.

 DO ZABAWY BĘDĄ POTRZEBNE:

Teksty zagadek

 POJĘCIA DO WPROWADZENIA PODCZAS ZABAWY:

Wypłata – pieniądze otrzymywane za wykonaną pracę, wypłacenie pieniędzy

Zapłata – zapłacenie pieniędzmi za kupowany produkt lub usługę

Kasjer – ktoś, kto pracuje w kasie, przyjmuje i wydaje pieniądze

Bank – miejsce, w którym bezpiecznie przechowujemy pieniądze

Banknot – pieniądz papierowy

Moneta – pieniądz metalowy

Klient – ktoś, kto kupuje w sklepie, załatwia jakieś sprawy

Bankomat – urządzenie, które wypłaca pieniądze wcześniej wpłacone do banku

PRZEBIEG ZABAWY:

Dorosły czyta kolejne zagadki. W każdej z nich ostatni wyraz, który jest odpowiedzią, powinno odgadnąć dziecko.

 

Kto do pracy chodzi

 – mama albo tata,

 dostaje pieniądze.

Co to jest? Wypłata.

 

W sklepie są produkty,

możesz je zobaczyć.

Gdy chcesz wziąć do domu,

to musisz – zapłacić.

 

Ważna pani w sklepie

na klientów zerka.

Płacisz jej za towar,

to pani – kasjerka.

 

Gdy pieniądze chcesz oszczędzać,

Kasiu, Aniu i ty, Janku,

to nie trzymaj ich w szufladzie,

tylko w bardzo dobrym... banku.

 

Szeleszczą w portfelu:

jeden warty dziesięć,

a inny – sto złotych.

Jak się nazywają? Banknoty.

 

Płaskie, metalowe,

ciężkie ciut, niestety.

Brzęczą w portfelu.

Co to jest? Monety.

 

W kiosku, w piekarni,

w sklepie ze sprzętem,

gdy chcesz coś kupić,

jesteś – klientem.

 

Zamontowany w ścianie automat.

Są w nim pieniądze.

Co to jest? Bankomat.

 

 

- Praca z podręcznikiem: straszaki, s.25.

 

 

 

 

 

ŻYCZYMY WAM UDANEJ I MIŁEJ ZABAWY