Każdy z nas jest mieszkańcem tej planety dlatego każdy z nas powinien czuć się odpowiedzialny za jej stan.
Nasze życie jest od niej uzależnione. Ziemia nas żywi. Z tego powodu musimy o nią dbać, nie tylko 22 kwietnia, ale w każdy dzień.
Wy również możecie wiele zrobić dla Ziemi .
Zaczniemy od wyjaśnienia co oznacza słowo EKOLOGIA
,, Ekologia” W. Drabik - wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica.
Ekologia- mądre słowo, a co znaczy- powiedź, sowo?
Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach, o wzajemnych powiązaniach między nami,
bo to wszystko to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować” - powiedziała mądra sowa....
Dbanie o środowisko to nie tylko zadanie dla dorosłych .Dzieci również mogą to robić.
W jaki sposób? Zobaczcie o co prosi ZIEMIA. KLIKNIJ LINK
Przypomnimysobie jeszcze jak należy segregować śmieci. KLIKNIJ LINK
Niektóre ,,śmieci" możemy wykorzystać np. do zabawy.
Zabawy torebkami foliowymi , gazetami.
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy i daje mu torebkę foliową lub kawałek gazety
Dzieci wykonują polecenia :
– Dmuchnijcie na torebkę , gazetę umieszczoną na dłoni.
– Poszeleszczcie torebką, gazetą przysuwając ją do ucha.
– Podrzućcie torebkę ,gazetę do góry i obserwujcie, jak spada.
– Zgniećcie torebkę ,gazetę w małą kulkę i celujcie do kosza lub worka we właściwym kolorze
( papier-niebieski , folia- żółty).
ZABAWA MATEMATYCZNA DLA 6 –LATKÓW - WPROWADZENIE ZNAKU ,, +"
Dobrym sposobem na pomaganie ziemi jest sadzenie drzew , które pochłaniają dwutlenek węgla ( wszystkie spaliny ,dymy ,zanieczyszczenia) ,a wydalają z siebie tlen,który
jest ludziom niezbędny do życia.
Proszę przygotować liczmany : kulki z gazety , woreczki foliowe , nakrętki ,klamerki . klock itp.
Karteczki z literą i , cyframi 1-8 oraz znakiem = ( można napisać lub wydrukować –pliki do pobrania ).
Bedziemy ,, sadzić" drzewa.
Rodzic podaje treść zadania:
- W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew?
(dzieci układają 5 i 3 = 8)
-Obok przedszkola zasadzono 4 dęby i 4 kasztanowce .Ile razem zasadzono drzew?
(dzieci układają 4 i 4 =8).
Do określonej liczby elementów dokładamy więcej . Jeżeli dokładamy, to liczba elementów się zmienia (jest ich więcej).Przeliczamy ile jest razem.
Zamiast literki ,,i” wstawiamy znak , to znak matematyczny ,,+"
Dzieci zamieniają literę ,,i” na znak,, +" . Z pomocą rodzica odczytują zapis 5+3=8,
4+4=8.
Można ułożyć jeszcze kilka zadań tego typu. Układać zapis z cyfr i znaków matematycznych oraz
odczytywać zapis.2 +6 =8 ; 7+1 =8 itp.
Pomocna może być filmowa instrukcja . Zamiast zapisywania cyfr i znaków ,układamy wycięte cyfry i znaki matematyczne - KLIKNIJ LINK
Po wysiłku umysłowym proponuję posłuchać piosenki KLIKNIJ LINK
Przed wypełnieniem kart pracy –masażyk ,,Kocham Cię ziemio”
Siadamy wygodnie rodzic i dziecko .Dziecko odwrócone do rodzica plecami ( potem zmiana).
Kochamy Cię Ziemio: (rysujemy na plecach serce)
za liście jesienią. (dotykamy punktowo plecy)
za pierwszy śnieg biały, (delikatnie klepiemy paluszkami po plecach)
za las oszroniały, (całymi dłońmi malujemy las z lewej do prawej)
za tęczę po deszczu, (malujemy na plecach tęczę)
za ptaki w powietrzu. (malujemy ptaki)
Za Odrę Wisłę, (paluszkiem z góry na dół malujemy falowana linie)
za góry i morze, (malujemy góry, fale)
za Kraków, Warszawę (punktowo dotykamy)
za przyszłość i sławę,
za rytm Twoich przemian (wystukujemy delikatnie rytm)
kochamy Cię Ziemio. (malujemy serce).
ZADANIE DLA 6-LATKÓW:
Wypełniamy kartę pracy 3 str.27
ZADANIA DLA 5-LATKÓW:
Wypełniamy kartę pracy 3 str.28
DLA WSZYSTKICH:
1. Praca plastyczna ,, Ziemia' - INSTRUKCJA KLIKNIJ LINK
PRACA PLASTYCZNA ,, ZIEMIA" -INSTRUKCJA
2. Segregujemy śmieci -karta pracy
3.Globus -karta pracy
4.Cyfry , znaki ,litery i , do zadania dla 6-latków .
Aby zapamiętać , że 22 kwietnia obchodzimy DZIEŃ ZIEMI proponuję zrobić dla Ziemi prezent.
Można np. poprosić rodziców o sadzonkę jakieś rośliny , zasadzenie jej w ogródku lub doniczce i zaopiekowanie się nią.
Pomyślcie nad prezentem dla ZIEMI . Podzielcie się pomysłami.