Zachęcamy i zapraszamy do podjęcia zabawy ze zmysłami. 

 

WZROK

1/ To co widzę jest? Podczas spaceru rodzic opisuje to, co widzi, a dziecko zgaduje, co to jest. Następnie zmiana.

2/ Wyszukiwanie na ilustracji z dużą ilością szczegółów wskazanego przedmiotu Do zabawy można wykorzystać ilustrację dostępną w załączniku. Starsze dzieci mogą policzyć, ile razy dany przedmiot występuje na ilustracji.

3/ Jak dobry masz wzrok Pokazujemy dziecku obrazek z pojedynczym zwierzątkiem, samochodem, kształtem z odległości kilku kroków i pytamy, co widzi.

4/ Iluzja, czyli jak oszukać wzrok Układamy przedmioty: elementy odblaskowe, laser, latarkę, lusterko, fototapeta 3d przyglądamy im się, doświadczamy zmysłem wzroku.

 

SŁUCH

1/ Zgadnij, co to za dźwięk Puszczamy dziecku różne odgłosy i pytamy, co to za dźwięk. Do zabawy można wykorzystać odgłosy kuchenne, instrumentów muzycznych (jeżeli posiadamy w domu), zabawek interaktywnych itp. Można przygotować zdjęcia odpowiadające odgłosom i poprosić dziecko, aby dopasowało obrazki do tego, co słyszy.

2/ Mini głuchy telefon Rodzice dziecka znajdują się w różnych pokojach. Proszą dziecko, aby przekazywało między nimi wiadomości. Wiadomości powinny być interesujące dla dziecka oraz dostosowane do jego możliwości.

3/ Ciuciubabka w wersji domowej Prosimy dziecko, aby zamknęło oczy. Gdy to zrobi, wydajemy lub puszczamy dźwięki z różnych miejsc i prosimy dziecko, aby wskazało, z którego miejsca według niego dobiega dźwięk.

 

WĘCH

1/ Co to za zapach? Dajemy dziecku powąchać rzeczy z kuchni, które mają intensywny, charakterystyczny zapach, np. laska wanilii, pieprz, kawa, mięta. Każdy zapach nazywamy. Potem zakrywamy dziecku oczy i prosimy, żeby rozpoznało zapach. Jeśli się nie udało, można rzecz pokazać i spróbować zgadnąć ponownie.

2/ Eksperymenty z zapachami Rodzic psika perfumami z dala od dziecka, ale w tym samym pokoju. Podchodzi do dziecka i razem czekają, aż zapach do nich ?przyjdzie?. Po pewnym czasie, gdy już nie czują zapachu perfum, wychodzą z pokoju. Gdy wejdą do niego, znów czują zapach perfum. Zabawie towarzyszy rozmowa o tym, jak małe drobinki zapachu przemieszczają się w powietrzu oraz, że nasz zmysł węchu ma wbudowany mechanizm obronny przed zapachami.

 

SMAK

1/ Co to za smak? Przygotowujemy dla dziecka kilka smaków, które zna i lubi. Prosimy, żeby dziecko zamknęło oczy, a następnie spróbowało smaków i je rozpoznało. Dla ułatwienia można dziecku na początku pokazać, jakie smaki będzie rozpoznawać. Dzieci często nie lubią robić czegoś z zamkniętymi oczami, dlatego warto wcześniej dokładnie wyjaśnić dziecku na czym będzie polegała zabawa.

2/ Poznajemy bazowe smaki: gorzki (rzodkiewka), słony (sól), kwaśny (cytryna), słodki (cukier)

 

DOTYK

1/ Pudełko skarbów Do pudełka, np. po chusteczkach wkładamy kilka drobnych przedmiotów. Prosimy dziecko, aby je rozpoznało tylko dotykiem.

2/ Ciepło czy zimno Przygotowujemy dwa pojemniki z ciepłą i zimną wodą. Prosimy dziecko, aby rozpoznało, w którym pojemniku, jest jaka woda.

3/ Wykonanie pracy plastycznej przy użyciu różnych faktur, np. wykonanie zwierzątek, gdzie każde stworzone jest z czego innego: baranek - wata, tygrys – materiał, świnka - różowa krepina, kurczaki - piórka itp.

4/ Badanie różnych przedmiotów z domu pod względem faktury, np. śliskiej i twardej okładki książki, szorstkiego i miękkiego zmywaczka do naczyń, itp.

5/ Zabawa z kubeczkami Zabawa jest bardzo prosta. Ustawiamy kubeczki przed dzieckiem. Chowamy przedmiot w jednym z kubeczków. Zamieniamy kubeczki miejscami i prosimy dziecko, by za pomocą dotyku odszukało, w którym kubeczku ukryty jest przedmiot. Można użyć kubeczków w różnych kolorach i/lub kształtach (np. klocki od sortera) utrwalając dodatkowo podczas zabawy kolory i/lub kształty.