„Poznajemy siebie i innych poprzez ruch”

 

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni:

 „Przeciąganie się i kulenie jak kotek” – dziecko z współćwiczącym leży na podłodze, na hasło dorosłego: ,,przeciągamy się” – dziecko wyciąga się szeroko jak tylko może, na hasło: ,,kulimy się”- dziecko kuli się jak kotek.

 „Bączek” - dziecko siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, podejmuje próby (odpychając się rękoma) obracać się wokół własnej osi ciała.

Ćwiczenia oparte na relacji „z”( stymulacja dotykowa, wzrokowa, czucia głębokiego):

 „Koncert” (gra na plecach) -  dziecko z rodzicem dobierają się w pary, siadają na dywanie jeden za drugim. Dziecko zamyka oczy, a rodzic gra na jego plecach, najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. Po tym następuje zmiana ról.

„Lusterko” - dwoje dzieci ( lub rodzic i dziecko) siedzi w rozkroku na podłodze, zwróceni do siebie twarzą. Dziecko jest lusterkiem i wykonuje ćw. takie jak wskazuje osoba stojąca przed lusterkiem (rodzic), np. robi minę wesołą, smutną , groźną, dziwną, śmieszną.

Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”( rozwijanie propriocepcji):

„Odklejanie” – dziecko z rodzicem dobierają się w pary, jedna osoba z pary kładzie się na plecy i „przykleja” się do podłoża całym ciałem, druga próbuje odkleić poszczególne części jego ciała. Potem następuje zmiana ról.

„Paczka” – dziecko dobiera się w parę z rodzicem, jedna osoba z pary siedzi skulona na podłodze, mocno ściska nogi i ręce. Druga osoba próbuje „ rozpakować paczkę” odciągając ręce i nogi tej osoby. Obowiązuje zasada: raz „odklejona” ręka lub noga nie może wrócić na swoje miejsce.

„Spychacz” - dwoje dzieci ( lub dziecko z rodzicem) siedzi na podłodze, odwrócone plecami do siebie. Najpierw pierwsza osoba przepycha towarzysza zabawy próbując pchać do przodu na podłodze, odpychając się rękoma i nogami od podłoża, po chwili następuje zmiana ról.

„Klatka” - dziecko siedzi na podłodze w rozkroku i obejmuje drugie dziecko ( lub rodzica) tworząc klatkę. Drugie dziecko ( lub rodzic) siedząc w klatce próbuje uwolnić się z klatki.

„Rowerek siłacz” - dwoje dzieci lub dziecko z rodzicem) siedzi w rozkroku naprzeciw siebie, stopy opiera o stopy partnera. Każdy ćwiczący próbuje jechać do przodu pokonując tym samym opór partnera.

Ćwiczenie relaksujące, wyciszające: (zmysł słuchu)

Wszyscy, którzy brali udział w w/w zabawach kładą się na dywanie, z nogami do środka dywanu, zamykają oczy i kołyszą się przy muzyce relaksacyjnej.