Od stóp do głów” – zabawy i ćwiczenia sprzyjające orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej.

Orientacja w schemacie ciała jest umiejętnością rozwijającą się etapowo, np. w pierwszej kolejności dziecko doświadcza istnienia rączek, następnie dłoni, a później każdego paluszka z osobna.

Podobnie jak w przypadku innych umiejętności, stopień orientacji w obrazie własnego ciała zależy od indywidualnych predyspozycji oraz ilości doświadczeń, wpływających na tę sprawność.

Jest to umiejętność potrzebna każdemu człowiekowi.

Jeśli dziecko dysponuje dobrą świadomością własnego ciała lepiej radzi sobie w przedszkolu w szkole, a następnie z wieloma nowymi zadaniami w dorosłym życiu.

Niektórym dzieciom bez wysiłku przychodzi przyswajanie wiedzy o schemacie ciała.

Znajomość kierunków oraz stron ciała przyjmowana jest za oczywistość. Jednak są dzieci, którym opanowanie tej umiejętności sprawia trudność.

Zabawy z wierszykami uczą nazywania oraz wskazywania części ciała i wprowadzają do tematu stron: lewa-prawa.

Dzięki powtarzaniu wierszyków, zabawom muzyczno - ruchowym  rozwijacie u swoich pociech koordynację ruchowo-słuchową, pamięć, koncentrację, słownictwo.

A przede wszystkim doskonale się bawicie !

 

Ciało

Ręce do machania, (machamy rączkami)

nogi do skakania, (podskakujemy)

palce do liczenia, (machamy paluszkami)

a zęby do mycia. (uśmiechamy się szeroko)

Głowa do kiwania, (kiwamy głową TAK/NIE)

uszy do słuchania, (nadstawiamy uszu)

oczy do mrugania, (mrugamy oczkami)

usta do śpiewania. (śpiewamy LALALA)

 

1.UCZYMY SIĘ CZEŚCI CIAŁA.

CZĘŚCI CIAŁA - ZABAWA MUZYCZNO RUCHOWA------KLIKNIJ

 2.PARZYSTE CZĘŚCI CIAŁA.

PARZYSTE CZĘŚCI CIAŁA - ZABAWA.....KLIKNIJ

3.STRONA PRAWA , STRONA LEWA

PRAWA - LEWA . PIOSENKA Z POKAZYWANIEM......KLIKNIJ

KAŻDA CZĘŚĆ CIAŁA Z OSOBNA.

TANIEC POŁAMANIEC......KLIKNIJ

 4. ODPOCZYNEK - MASAŻYKI

 NASZE DŁONIE

Posadź dziecko przed sobą i powiedz, że zamienia się w orkiestrę a Ty będziesz na nim grać. Wmiejsce kropek wstawiamy imię dziecka.

Ram tam tam, ram tam tam, ja na głowie .......... gram, (delikatnie uderzaj opuszkami palców w głowę dziecka, udawaj że grasz na bębenku)

Ram tam tam, ram tam tam, ja na nodze ......... gram, (unieś delikatnie nogę dziecka i udawaj, że grasz na gitarze)

Ram tam tam, ram tam tam, ja na żeberkach ............. gram, (udawaj, że grasz na harfie, delikatnie łaskocząc dziecko po żebrach)

Ram tam tam, ram tam tam, ja na pupie .......... gram, (udawaj, że grasz na bębnie, delikatnie klepiąc dziecko po pupie)

Ram tam tam, ram tam tam, ja na palcach ........ gram, (przykładaj sobie kolejno palce od rąk i stóp do ust, udając że grasz na trąbce)

Ram tam tam, ram tam tam, ja na uszach ......... gram. (złap dziecko delikatnie za uszy i dotykaj nimi do skóry głowy – tak jakbyś grała na kołatkach).

 

,,SŁONKO ZAŚWIECIŁO”

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

ptaszki obudziłopukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka

Latają, ćwierkają ziarenek szukająopuszkami palców opukujemy ciało dziecka

Słonko zaświeciłorysujemy na twarzy dziecka kółeczko

misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka

Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodudelikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka

Słonko zaświeciłorysujemy na twarzy dziecka kółeczko

wiewiórki zbudziłopukamy zgiętą dłonią w uda dziecka

Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka

orzeszków szukałydelikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka

Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy

Zajączki zbudziłogładzimy palcami powieki dziecka

Po łące biegajądłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka

marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę  dziecka

Lewa-prawa ( masażyk po kąpieli lub przed pójściem spać)

Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę (masujemy nóżkę),
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę (masujemy drugą nóżkę).
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę (kładziemy nóżkę na bok),
a dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki (masujemy paluszki dziecka).
Prawa nóżka też je ma.
Kto je pomasuje? Ja! (zmieniamy nóżkę

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne wspaniale wykorzystuje dotyk , ruch i wzajemne relacje fizyczne do rozszerzania świadomości samego siebie, swojego ciała, przestrzeni.

Jest doskonałym uzupełnieniem proponowanych zabaw.

5.ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH METODĄ WERONIKI SHERBORNE ( zestaw do wydruku w plikach do pobrania)

 

 ZACHĘCAM DO ZABAWY I ĆWICZEŃ !