Witajcie Przedszkolaki!

 

Dzisiaj poznacie nową piosenkę o tematyce Świąt Wielkanocnych oraz wykonacie z papieru wielkanocny koszyczek.

Zapraszam wszystkie dzieci do udziału w zabawach

 

1. „Krakowiaczek” /patrz plik piosenka "Krakowiaczek"/

Zaczniemy od zabawy tanecznej, do której bawiliśmy się w przedszkolu. Podczas słuchania pierwszej zwrotki piosenki poruszajcie się po pokoju podskakując z nogi na nogę, ręce ułożone na biodrach. Gdy usłyszycie melodię graną na trąbce zatrzymajcie się i rytmicznie wystawiajcie na przemian lewą i prawą nogę do przodu, opierając ją na pięcie (na każde raz). Przy drugim powtórzeniu zwrotki zmieńcie kierunek poruszania tym razem poruszajcie się bocznym cwałem. Podczas kolejnego słuchania melodii granej na trąbce również wystawiajcie na przemian lewą i prawą nogę do przodu, opierając ją na pięcie, jednocześnie klaszcząc w dłonie.

 2. Piosenka „Pisanki, kraszanki”/patrz plik piosenka "Pisanki, kraszanki"/

- Czy wiecie o co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek? Jeśli jesteście tego ciekawi, posłuchajcie wielkanocnej piosenki.

 

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,

A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.

Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,

Oto wielkanocna świąteczna święconka.

 

 Refren:

Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,

Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?

Czy ta malowana, czy ta wyklejana,

Czy zdobiona woskiem i pofarbowana.

 

 Refren:

Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

Baranek kurczaczkiem długo się spierali,

aż goście świąteczni do drzwi zapukali.

Wielkanocni goście czasu nie tracili

potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

 

Refren: 

Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

 3. Rozmowa na temat piosenki.

- Z ilu zwrotek składa się piosenka?

- Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?

- Co znajdowało się w koszyczku z wikliny?

- O co kłócił się kurczaczek z cukrowym barankiem?

- Co zrobili goście wielkanocni?

- Co uświetniło święta wielkanocne?

- Podziel na sylaby wyrazy: pisanki, kraszanki. Jaką głoskę słyszysz na początku, na końcu i w środku wyrazów? Spróbuj podzielić wyrazy na głoski. Policz, ile w każdym wyrazie jest głosek.

 

4.  „Ciekawostki:Pisanki, kraszanki – czym się różnią?”

W koszyczku wielkanocnym, który święcimy w Wielką Sobotę, a także na stole wielkanocnym nie może zabraknąć pięknie zdobionych jaj. Ich barwienie odbywa się zazwyczaj dzień wcześniej, czyli w piątek. Technik zdobienia jaj jest naprawdę wiele, nie trzeba znać ich wszystkich, ale warto znać różnice między pisankami a kraszankami.

Kraszanki /patrz plik „Kraszanki”/

Nazwa kraszanek wzięła się od metody barwienia jaj tzw. kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo bez wzoru. Jaja barwiono w naturalnych barwnikach roślinnych, łupiny z cebuli w dawały odcienie żółci, brązu i czerwieni, sok z buraków kolor różowy, płatki nagietka kolor niebieski, natomiast wywar z kory dębowej kolor czarny.

Tak zabarwione jaja zdobi się także wzorami, które są wyskrobywane ostrym narzędziem na skorupce. Jajka zdobione tą techniką noszą nazwę drapanek / patrz plik „Drapanka/.

Pisanki /patrz plik pisanki/

Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Wzór nanoszony jest na skorupkę gorącym, roztopionym woskiem, następnie jajko gotuje się w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapia, ale miejsca nim pokryte nie barwią się. Do pisania (nanoszenia wzorów) używano szpilek, słomek i drewienek. Współcześnie tą nazwą określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.

Zobaczcie, w jaki sposób można przygotować kraszanki z naturalnych barwników.

             https://www.youtube.com/watch?v=IcWx76twXpY&feature=emb_rel_end

 

5. Nauka I zwrotki i refrenu piosenki „Pisanki, kraszanki”

- Rodzic mówi rytmicznie tekst I zwrotki i refrenu, a dziecko powtarza.

- Przy kolejnym powtórzeniu Rodzic powtarza tekst z różnym nasileniem głosu (cicho, głośno) oraz klaskaniem, dziecko naśladuje Rodzica.

- Następnie Rodzic śpiewa  małe fragmenty, dziecko śpiewa za nim.

W kolejnych dniach w ten sam sposób dziecko uczy się 2 i 3 zwrotki.

 

6. „Pieczemy  ciasto wielkanocne”- zabawa naśladowcza.

Wsyp do miski mąkę szklankę – dziecko naśladuje ruchy sypania.

Utrzyj żółtka- okrężne ruchy rękami.

Ubij pianę – ruchy ręki w górę i w dół.

Dodaj mleko i rodzynki – ruchy dodawania i sypania.

Będzie ciasto dla rodzinki.

Łyżka cukru, szczypta soli – pocieranie kciukiem palców.

Zapach taki, jak kto woli – wąchanie – śmietankowy, cytrynowy, migdałowy lub rumowy.

Teraz ciasto ugnieść trzeba – ruchy dłoni: otwieranie i zamykanie w piąstkę.

I niech rośnie, aż do nieba – przysiad i wznos na palce, ręce uniesione w górę.

Pac do formy, ale heca – podskoki i przysiad podparty.

Ono się nie boi pieca.

Upieczone, wystudzone, czekoladą ozdobione – dziecko pokazuje gotowe ciasto.

Na talerzu je ułożę, już spróbować każdy może.

 

7.  „Wielkanocny koszyczek”

 W dzisiejszym dniu kolejnym zadaniem do wykonania będzie zrobienie  małego koszyczka z papieru, do którego możecie włożyć własnoręcznie wykonaną pisankę, baranka cukrowego czy słodkiego zajączka. Można też postawić koszyczek na stole, na pewno będzie piękną dekoracją.

 

Wykonaj koszyczek wg instrukcji, pomoże ci też instrukcja obrazkowa.

/patrz plik koszyczek krok po kroku/

Potrzebne materiały: kartka z wydrukowanym szablonem do wyboru – wskazane jest, aby wydrukować szablon na kartce z bloku technicznego /patrz plik szablony koszyczków/,nożyczki, kredki, mazaki, farby, pędzel, zielona bibuła, klej /obrazek 1/

Sposób wykonania:

- wytnij wybrany przez siebie szablon /obrazek 2/

- pomaluj farbą jedną stronę szablonu, tam, gdzie nie ma obrazków

 /obrazek 3/, poczekaj aż szablon wyschnie

- odwróć szablon na drugą stronę i ozdób obrazki mazakami i kredkami lub narysuj swoje rysunki  /obrazek 4/

- pomaluj farbą stronę szablonu z obrazkami /obrazek 5/ i poczekaj aż wyschnie

- pozaginaj szablon wzdłuż czarnych linii, tak aby powstał koszyczek   /obrazek 6/

- posmaruj klejem białe miejsca i sklej. Pamiętaj o przyklejeniu długiego, wąskiego paska w miejsce kółeczek - powstanie uchwyt koszyczka

/obrazek 7/

- wytnij z zielonej bibuły wąskie paseczki /obrazek 8/

- włóż do koszyczka /obrazek 9/

Jeśli masz ochotę ozdób według własnego pomysłu uchwyt.

 

 

 

Życzymy  Wam radosnego muzykowania i miłego tworzenia