Witajcie Przedszkolaki!

 

Drogie  dzieci  zapraszam Was dzisiaj do magicznego królestwa pszczół, a dlaczego? Ponieważ, każdy z Was powinien wiedzieć, jak ważną rolę odgrywają te małe pszczółki w naszym życiu!

 

1.„Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi .

Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od wierszyka podczas, którego będziecie masować wasze części ciała. Rodzic wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dzieci naśladują:

 

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

 

Drogie Przedszkolaki, czy wiecie skąd się bierze miód i do czego jest używany? Poproście Rodzica, aby Wam przeczytał ten wiersz.

2. „Skąd bierze się miód” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz.

 

Słodki, złocisty, lepiący, pyszny na chlebie chrupiącym.

Serek z nim w buzi w mig znika, dodam go też do piernika.

Herbatkę słodzić nim wolę…. Lecz skąd miód wziął się na stole?

W jakich go robią fabrykach i kto go zamknął w słoikach?

Gdy pszczoła w piękny dzień lata, znajduje nektar na kwiatach.

I szybko zebrać go musi, bo zapach bardzo ją kusi.

Niesie do ula, znów wraca, na tym polega jej praca.

A w ulu pszczółek niemało, każdej pracować się chciało.

Zbierały nektar, zbierały i miód wyprodukowały. Jak?

Tego żadna nie powie, lecz miód to jest samo zdrowie.

Na pszczoły lepiej uważaj, o miód zaś pytaj pszczelarza.

On żyje z pszczołami w zgodzie I dobrze zna się na miodzie.

 

3. Rozmowa na temat wiersza.

– Jaki jest miód?

– Do czego używamy miodu?

– Kto produkuje miód?

– Z czego pszczoły robią miód?

– Kto opiekuje się pszczołami?

 

4. „Jak powstaje miód?” – układanie historyjki obrazkowej.

Wiemy już, że pszczoły zbierają nektar i pyłek z kwiatów i zanoszą go do ula, ale jak to się dzieje, że powstaje z niego miód? I jak ten miód trafia na nasze stoły?

Dzieci słuchają o procesie powstawania miodu, a następnie wycinają obrazki i układają historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności /plik Jak powstaje miód?/.

Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić        dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.

Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.

Pszczelarze noszą ochronne kombinezony i kapelusze z siatką, aby żadna pszczoła nie miała możliwości przedostać się na ich ciało i ich użądlić. Ich stroje są białe, gdyż pracują latem, kiedy jest gorąco i świeci  słońce. W ciemnym stroju, który przyciąga promienie słoneczne, byłoby im za gorąco. Aby zajrzeć do ula pszczelarz musi użyć podkurzacza (dmuchawki), czyli urządzenia z którego wydobywa się dym. Dym nie jest szkodliwy dla pszczół, wręcz przeciwnie, ma za zadanie je uspokoić, aby pszczelarz mógł spokojnie pracować. Po otwarciu ula i odymieniu pszczół rozpoczyna się miodobranie. Na początek pszczelarz wyjmuje plastry z miodem.

Pszczelarz musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.

Tak pzygotowane ramka wkłada do miodarki (wirówki). Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra.

♦ Z wiadra przelewany jest do większych zbiorników gdzie przechodzi np. proces filtracji czyli zostanie już tylko czysty miód bez żadnych zabrudzeń np. resztek wosku z ramek.

Następnie przechowywany jest w pojemnikach, aby odrapał z niego nadmiar wody.

Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.

 

5. „Lepkie nogi, lepkie ręce” – zabawa ruchowa.

Poruszajcie się po pokoju w rytmie piosenki „Pszczółka Maja”. Na przerwę w muzyce Rodzic wypowiada hasło: „Lepkie nogi” – dzieci pokazują jakby się zachowywali, gdyby ich nogi przykleiły się do podłogi i próbowały je oderwać; „Lepkie ręce” – dzieci pokazują jakby się zachowywali, gdyby ich ręce przykleiły się do ciała/półki/koleżanki/kolegi i próbowały je oderwać. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

6. "Praca i życie pszczół"

Zapraszam Was teraz do obejrzenia krótkich filmików o pracy i życiu pszczół:

7. „Pszczoły” –  śpiew i zabawa do piosenki.

Wysłuchajcie piosenki o pszczołach. Czy ktoś tę piosenkę  rozpoznał? Tak śpiewaliście ją na festynie przedszkolnym, będąc „pszczółkami”. Spróbujcie przypomnieć sobie słowa  i zaśpiewajcie. Samodzielnie wymyślcie ruchy do słów piosenki i przy ponownym odtworzeniu utworu naśladujcie ruchem słowa piosenki.

Pszczoły

Słychać w ulu gwar wesoły bz bz bz

wylatują z ula pszczoły bz bz bz.

Skrzydełkami pocierają bz bz bz

na swych głowach czułki mają bz bz bz.

 

Frunie pszczoła frunie pszczoła raz dwa trzy

pachną kwiaty dookoła raz dwa trzy.

Pszczoła chętnie na nie siada raz dwa trzy

to wspaniała jest zabawa raz dwa trzy.

 

Wietrzyk powiał dziś nad łąką szu szu szu

zatańczyło z pszczołą słonko szu szu szu.

Zbiera pszczoła pyłek z kwiatów szu szu szu

będzie miód dla przedszkolaków szu szu szu.

 

8. „Pracowite pszczółki” – wykonanie pracy plastycznej.

Na koniec zajęcia zapraszam Was do wykonania pracy /plik Pracowite pszczółki/.

Materiały potrzebne do wykonania pracy:

- biała kartka

- żółta kartka

- folia bąbelkowa

- farby plakatowe, pędzel

- żółte pompony

- czarne kreatywne druciki

- ruchome oczka

- klej w sztyfcie

- nożyczki

 

„Pracowite pszczółki” krok po kroku:

• Malujemy farbami gałąź, liście i niebo – odkładamy kartę do wyschnięcia/można wykorzystać szablon: plik Pracowite pszczółki szablon/.

• Z folii bąbelkowej wycinamy ul.

• Malujemy folię pomarańczową farbą – po wypukłej stronie.

• Odciskamy ul na żółtej kartce papieru – odkładamy do wyschnięcia.

• Druciki kreatywne przecinamy na pół.

• Z białej kartki papieru bądź pozostałości folii bąbelkowej wycinamy skrzydełka dla pszczół.

• Pomponiki owijamy drucikami kreatywnymi, doklejamy ruchome oczka i skrzydełka.

• Z odłożonej do wyschnięcia żółtej kartki papieru wycinamy ul.

• Naklejamy ul pod gałęzią, a wokół ula pszczoły.

 

Można również skorzystać z innych propozycji prac:

 

 

 

ŻYCZYMY WAM UDANEJ I MIŁEJ ZABAWY