DWA DOMY

CELE: -rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych;

-ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni;

-rozumienie i używanie pojęć: wysoki- niski;

-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i pamięci wzrokowej.

POTRZEBNE: wycięte figury geometryczne z kolorowego papieru do ułożenia obrazka wg wiersza, małe guziki.

1.Słuchanie wiersza Anny- Łady Grodzickiej „DWA DOMY”

Kolorowe figury-te duże i małe,

Są do układania mozaiki doskonałe.

Wezmę dwa prostokąty, ułożę dwa domy.

Jeden będzie żółty, drugi zielony.

Pierwszy będzie wysoki, a drugi niziutki.

W dużym zamieszkają ludzie, w małym krasnoludki.

Dopasuję do każdego trójkątny daszek,

Może zechce usiąść na nim jakiś ptaszek?

Z małych prostokątów w obu domach drzwi zrobię’

Ludzie i krasnoludki będą chodzić sobie.

Małe kwadraty będą oknami,

A żółte koło będzie słońcem nad dachami.

Jeszcze przy dachach domów kominów brakuje,

Zaraz je z małych prostokątów dobuduję.

2.Zabawa matematyczna- „BUDUJEMY DOMY”.

Rodzic jeszcze raz mówi wiersz a dziecko samo układa domy z figur geometrycznych, nakleja je na kartkę papieru.

Rozmowa na temat wiersza i powstałego obrazka.

Pytamy dziecko: jaki kształt mają dachy?

Jaki kształt mają drzwi, a jaki okna?

Jaki kształt mają kominy?

Jakiego kształtu jest słońce?

Pytamy jakie powstały domy - wysoki i niski. Dziecko wskazuje domy. Można z dzieckiem policzyć poszczególne figury geometryczne.

2. Zabawa ruchowa- "GDZIE MIESZKAM" . Dziecko biega po pokoju, może poruszać się w rytm muzyki. Na hasło "mieszkam u góry", dziecko zatrzymuje się i unosi ręce w górę, albo wchodzi na krzesło. Ponownie porusza się w takt muzyki. Na hasło "mieszkam na dole", przykuca, albo wchodzi pod krzesło lub stół. 

3.Zabawa ruchowa „ILE OSÓB TU MIESZKA?”.

Rodzic mówi: policz ilu ludzi mieszka w domu wysokim i klaszcze lub uderza w bębenek. Dziecko liczy ile jest "mieszkańców" i układa tyle guzików obok właściwego domu.

Zabawę powtarzamy zmieniając rodzaj domu i ilość "mieszkańców."

10.„Domek” – masażyk na plecach dziecka i odwrotnie: Na domek Tereski Rysuję trzy kreski. Na nich deska położona, Linia z linią połączona. Prostokąt i kwadraty dwa, Drzwi i okna domek ma.

Na zakończenie pobawimy się szukając przedmiotów w zabawie : " Na której półce."

https://szaloneliczby.pl/wskaz-polke-najwyzsza-najnizsza-srodkowa/