Zbliża się powoli lato . Lato pełne kolorów , smaków i zapachów.

Przywitajmy się piosenką ,, Ja lubię lato"

JA LUBIĘ LATO - PIOSENKA POWITANKA

1. Teraz posłuchajmy wiersza J .Brzechwy ,, Przyjście lata"

https://www.youtube.com/watch?v=qATCZpSUXEw&t=7s

 Potrafisz wymienić wszystkie zwierzęta , ptaki i środki lokomocji , którymi miało przyjechać lato?

Świat bez kolorów byłby smutny. Jak powstały kolory?

2.Posłuchajcie bajki A. Czylok ,, O białej krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”- czyta rodzic.

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe.

Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew.

Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych.

Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika.

Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona.

Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów.

Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc,a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie;

kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy.

Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika

z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej.

Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą.

Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

3.Rozmowa nt. tresci bajki.

Powiedzcie, czy Biała Kraina była szczęśliwa? Jacy byli ludzie? Dlaczego?

Co postanowił zrobić król?

Kogo spotkał? Co król otrzymał od Kolorucha?

Jakie były to kolory?

Czy coś się zmieniło?

BARWY PODSTAWOWE

KOLORY PODSTSWOWE

4.Zabawa w mieszanie kolorów.

Weź farby , wymieszaj kolory ,zabacz jaki kolor powstanie.

MIESZANIE KOLORÓW

5. Dzisiaj do zabawy wybierzemy sobie kolor….

Rozwiąż zagadkę.

Cóż to jest za gwiazda , co na żółto swieci .

Daje światło , cieplo , radują się dzieci .( słońce)

 

Cóż to za roślinka – jak małe słoneczko .

Żółte płatki wokół , na łodyżce mieszka.

Jak jest jeszcze mała ,to ją podlewamy.

Ajak już dojrzeje – nasionka zjadamy .( słonecznik).

Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem zółtym?

 6.ZABAWA PRZY MUZYCE ŻÓŁTYM BALONIKIEM LUB PIŁKĄ

ZABAWA BALONEM LUB PIŁKĄ

7.ZABAWA MUZYCZNA Z POKAZYWANIEM ,, SŁONECZKO”

https://www.youtube.com/watch?v=OGODHAWC8UI

8.ZABAWA RUCHOWA Z ELEMENTEM RZUTU ,,ŻÓŁTY PARZY” .

Rodzic rzuca do dziecka piłkę , wypowiadająć nazwy różnych kolorów. Dziecko , słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego musi złapać piłkę .

Jeżeli dziecko nie złapie piłki słysząc nazwę innego koloru niż żółty lub złapie ją , słysząc nazwę koloru żółtego – oddaje fant.

Na koniec zabawy dziecko musi fant wykupić . np.śpiewając piosenkę.

9.KOLOROWY POCIĄG- QUIZ DLA DZIECI- WYBIERZ OBRAZEK , KTÓRY POKAZUJE WLAŚCIWE UŁORZENIE KOLORÓW POCIĄGU/

https://www.wierszedladzieci.pl/quizy/quiz-kolorowy-pociag/

ZADANIE DLA 6- LATKÓW.

Karta pracy 4 str. 29

ZADANIE DLA 5- LATKÓW.

Karta pracy 4 str. 25

ZADANIA DODATKOWE DLA CHĘTNYCH.( karty pracy w plikach do pobrania).

  1. Kolorowanie ,, Letnia mandala’’
  2. ,, Słońce i tęcza” – cyfry i kolory.
  3. POKEMONY – kodowanie.

Dokładam jeszcze przepis na kolorowe lody ( plik do pobrania).

MOŻE SAMI WYMYŚLICIE PRZEPIS NA LODY LUB DESER W KOLORZE ŻÓŁTYM.

CHETNIE ZOBACZĘ EFEKT WASZEJ PRACY : anna.tomanek.pp1@gmail.com

MIŁEGO DNIA!